Aktiesplit. Hur tänka

Hej.

Jag hade köpt Investor för ca 370kr för en tid tillbaka. nu hade dom gjort en aktie split. I min hjärna så var det en bra ide att sälja av och sen köpa tillbaka för i mitt tycke ett lägre pris, Men nu i efterhand så kanske det inte var så bra.

Feedback på detta, så man vet till andra gånger?

Bolagets värdering påverkas inte av en split.

Säg att det exempelvis finns 1 000 aktier som kostar 100 kr före en 1:2 split. Efter split finns det 2 000 aktier som kostar 50 kr.
1 000 x 100 kr = 100 000 kr
2 000 x 50 kr = 100 000 kr

Exempelbolaget är alltså värderat till 100 000 kr i båda fallen. Däremot kan delar av marknaden ändå tycka att aktien är billigare efter split och den faktiskt stiger lite. I Investors fall var det så. Även A och B aktien hade ett stort gap i pris efter spliten.

1 gillning

Kanske svårt att svara på men hur påverkar detta mitt köp och sälja som jag gjorde. hade det varit bättre att låta allt vara?

Det påverkar absolut ingenting.

Du har sålt så du äger inte längre Investor. Förstår inte rikigt frågan. Eller har du köpt igen? Ja då har du förmodligen köpt dyrare samt betalat courtage för både köp och sälj.

Vill du äga investor framgent känns det naturligtvis som en dum idé att köpa o sälja samma innehav vid spliten.

1 gillning

Istället för att tänka vilket aktiepris du handlar bolaget till, tänk istället vilken värdering du handlar bolaget till. Värderingen blir alltså inte lägre för att det genomförs en split därav lönar det sig inte att sälja av före split och köpa dagen efter.

Ja precis. som jag skrev i första inlägget.

Kan man ta reda på hur mkt man gick back på att göra som jag gjorde?

Mellanskillnaden mellan köp och sälj samt courtaget ger dig förlusten.

För att räkna ut vad nuvarande aktieinnehav motsvarar tidigare innehav så dividerar du antalet med 4. Om du har 30 aktier nu motsvarar det alltså att du hade 7,5 aktier innan splitten.