Köpa Investor innan split?

Hej, dum fråga kanske men är i begrepp att köpa Investor som nu ska genomföra en split på onsdag 19/5. Bör jag köpa innan eller efter? Värdet är ju desamma i teorin men viss börseffekt kan väl sannolikt bli aktuellt i samband med spliten?

Tror det är ren spekulation att tänka så, iaf kortsiktigt. Möjligt att fler köper när priset per aktie är lägre. Frågan är om många fortfarande blandar ihop pris och värde. För länge sedan när man inte kunde löpa en aktie utan det var börsposter á x aktier man behövde köpa åt gången kanske det gav lite effekt, fler hade möjlighet att köpa och det drev upp priset lite efter en split.

1 gillning

Som @Krille77 är inne på så är det mestadels en spekulation såklart.

Kan konfirmera att så verkligen är fallet, håller utbildningar inom aktier och sparande och det är minst en gång per utbildning som jag får frågor som lutar åt det hållet att personen i fråga blandar ihop aktiepris och bolagsvärde. Även personer som har hållet på i 10 år som slänger sig med orden “öresaktier” samt att “Nu är det sjukt billigt, kostar bara 7kr/aktie, kostade ju 50 för 1 år sedan” sedan har man missat att det har varit en split eller nyemission under denna tiden.

Men det finns absolut en effekt skulle jag säga, att kursen kan tryckas upp lite efter en split, många fler som kan gå in och köpa då aktiekursen kanske va lite för hög för många att spara i. Samt effekten av okunskap :slight_smile:

2 gillningar

Det är det jag menar, det räcker för mig. Jag ska köpa Investor oavsett, kan ju lika bra göra det imorgon innan spliten :slightly_smiling_face:.

2 gillningar

Det är förvånande att Investor handlas upp så mycket med tanke på sin storlek. Den steg mer än underliggande bolag både inför och efter spliten. Rabatten i Investor har minskat till 8,20 % jämfört med nära 16 % för en månad sedan.

Skillnaden mellan A och B aktien har också varit ovanligt stor under det senaste dygnet. Man tycker ju att större aktörer borde kunna utnyttja sådana här tillfällen bättre.

Från Finwire precis:
Investor, Kinnevik och Swedish Match har i dag noterat nya kursrekord, samtliga tre har under våren genomfört aktiesplit eller kombinerat split/inlösen.

Jepp, bra för mig som köpte. :slight_smile: