Aktivt förvaltade fonder

Tack för en bra och inspirerande podd!Nu till min fråga, jag vet att ni i alla lägen rekommenderar passivt förvaltade fonder. Jag har själv aktivt förvaltade fonder: bl a Länsförsäkringar småbolag och Swedbank Robur småbolag. De har gått väldigt bra de senaste åren. Förvaltningsavgiften är runt 1,4%. Skulle ni sälja av aktivt förvaltade fonder trots att de genererat avkastning över index de senaste åren?God fortsättning på det nya året! Mvh Karolina

Hej. Jag hade inte sålt av fonderna men haft noga koll på dom och jämfört med billigare småbolagsfonder såsom plus småbolag och AMF aktiefond småbolag. Skulle dina aktiva fonder genera sämre avkastning än de billigare kan du byta:)

ha de gött

Jag skrev om just en liknande fråga i dagens artikel, kolla gärna här:

Varför ska du byta till en fond som avkastar sämre än den du har? Du verkar ju följa upp hur det går för dina fonder. Då finns det ingen anledning att byta fond förrän du ser att andra fonder avkastar bättre än de du äger!

Det budskap som förmedlas här på bloggen riktar sig till dem som inte är intresserade av ekonomi utan vill ha en lösning ungefär som ett bankkonto. Man sätter in pengar men i övrigt behöver man göra väldigt lite, helst inget alls. Därför är mantrat här att månadsspara i indexfonder och sitt still i båten, även om det blåser på börsen. Det är en bra lösning för de flesta men tyvärr finns det en baksida som sällan diskuteras och det är problemet med att man någon gång framöver ska sälja fonderna. Vid det tillfället är det ju bra om börsen ligger högt och inte dalat 50 %! Bevakar du dina fonder så kan du åtminstone reducera förlusterna.