Älskar indexfonder

Jag har verkligen insett att indexfonder är en av de bästa investeringarna en privatperson kan göra. Sedan 2015 har jag aktivt sparat i Länsförsäkringar Global Index som en del av min tjänstepension. Det känns som en utmärkt strategi för att bygga en ekonomisk trygghet inför framtiden.

Genom att investera i en global indexfond får jag inte bara en bra spridning av risker, utan jag kan också dra nytta av marknadens långsiktiga tillväxt. Det är uppmuntrande att veta att mina pengar arbetar för mig, och ju tidigare man börjar spara, desto mer kan man dra nytta av ränta-på-ränta-effekten.

Det är dock frustrerande att sådana viktiga ämnen som investeringar och privatekonomi inte får mer fokus i skolutbildningen. Många unga skulle kunna dra stor nytta av att lära sig om hur man effektivt hanterar sin ekonomi och planerar för framtiden. Det skulle ge dem värdefulla verktyg för att skapa en tryggare och mer stabil ekonomisk situation senare i livet.

6 gillningar

Ca 240% med en månadssparande som varierade mellan 2000 och 6000 kronor.

2 gillningar

Sparar du själv på indexfonder?

Om man vill ha lite av allt så hade jag skapat min portfölj så här;

50% Global
25% Europa
15% Asien
10% Sverige

Tycker detta är en fin blandning, USA behövs inte global innehåller redan 70% USA.

1 gillning

Typ exakt det du skriver i trådstarten gick jag och funderade på idag på jobbet …varför lärs inte detta ut i skolan? Jag har inget minne av det togs upp…

Är 31 idag, och inser nu efter att ha fått upp intresset rejält för ekonomin detta året…varför gjorde man inte detta tidigare ?!!

Har en isk portfölj som ser väldigt marknadsviktad ut både vad gäller fördelningen global Index, småbolag, tillväxt samt procentuell fördelning mellan länderna.

Sedan har jag satt mig in i PPM och TJP, och rådet till alla som har långt kvar att jobba och ännu inte gjort det, gör ett aktivt val och flytta TJP till fondförsäkring. I mitt fall LF fondförsäkring då jag vill ha allt samlat på en bank.

Under deras Pensionsfonder tar man sedan:
85% LF Global
15% Tillväxt

Ger nästan 2500 innehav, billigt, brett investerat.

Sen kan man månadsspara vidare i isk portföljen samtidigt som man vet att TJP jobbar på…

Bara att utnyttja läget medan tiden finns och göra aktiva val, förhoppningsvis tackar man sig själv längre fram när man kollar utvecklingen.

Den är bland de billigaste. Senare tid är rekommendationen dock ofta Avanza Global (snarlik men billigare) eller DNB Global Indeks (om man inte gillar ESG (Environmental, Social and Governance) ).

Just i detta fallet är LF Global självskriven som tjänstepension hos LF då liknande billiga indexfonder ej får att välja där.

Däremot kan man ju köra DNB global på vanligt ISK vilket jag också gör.

Jag har funderat länge varför privatekonomi, just sektionen investeringar har varit frånvarande från skolan, gymnasiet tex. Är man konspiratoriskt lagd så vet man att vissa partier lockar vissa typer av väljare. Därför vill man inte att folk ska spara och investera. Vissa partier tycker ju att om man har mer än 3 miljoner på en ISK så skall man skattas hårdare.

Vår ekonomi i Sverige är konsumtionsdriven. Alla FIRE-fantaster och människor med högsparkvot är rena skräcken för politikerna. Ta exempelet med uteluncher. Om jag slutar äta ute så gör det inte så mycket. Men om hela kontoret slutar äta lunch ute så går ju lunchhaket i konkurs. Mindre konsumtion blir mindre moms till staten.

Hela setup:en är att man ska konsumera sin lön. KAnske ha en-två månadslöner i buffert. Sen är det tomt liksom.

2 gillningar

Hur gör man om man vill ändra sin TJP till ett aktivt val? Jag har min tjänstepension via Avtalat.se via jobbet, jag har inte gjort ett aktivt val, men om jag minns rätt så står det att 50% måste vara deras egna Alecta och andra 50% kan man göra en aktiv val, vilket är ju inte 100%.

Jag vet inte hur det funkar just med Avtalat, men det brukar vara så att man inte kan placera allt själva. Det är bara att placera den delen själv som man kan.

Alltså har du belägg för detta eller är det bara en magkänsla? Mitt intryck från mina barn är att man numera pratar relativt mycket om privatekonomi och att det är mycket fokus på UF på gymnasiet.

1 gillning