Collectum har inte låga avgifter! Collectum roffar åt sig en hel jävla procent i avgift för att fördela medel mellan en handfull valbara aktörer med ytterst mediokra fondutbud. Detta sker när investeringen är som allra känsligast, nämligen innan den fått en chans att växa till sig.
Så om jag kunde slippa Collectum skulle jag välja att placera pengarna själv alla dagar i veckan. Räkna med att du får spendera cirka ett halvår extra av ditt liv på arbetsplatsen för att du ska få lika mycket avkastning som om din arbetsgivare själv hade dunkat in samma pensionsavsättning direkt på ett pensionskonto hos Avanza, utan att blanda in Collectum.
Ja, 1% i premieavgift låter riktigt illa.
Läste på deras hemsida att avgiften är max 450:-/år för ITP1 men ser inte om det finns något tak på premieavgiften för ITP2.
Tror tyvärr det är ovanligt att arbetsgivare använder Avanza/Nordnet för Alternativ ITP så vanligen erbjuds bara fondförsäkringar på bolag med höga kapitalavgifter och inlåsande flyttavgifter.
Ja som tur är är det max 450kr, så de flesta betalar ju väsentligt mindre än 1% till collectum. Men innan jag googlar så kanske någon har en bra länk till vad som avses med alternativ ITP?