Amex blue kreditkort

Hej,

Funderar på att skaffa detta kort som ger 1,25% cashback istället för nuvarande kreditkort som ger cashback i form av hotellnätter. Har samlat på mig tillräckligt många hotellnätter för behovet så tänkte växla till annan förmån. Kan man få rabatt på årsavgiften till Amex och välkomstbonus via värvningslänk? I så fall går det bra att skicka ett pm om ni har en sådan.

Som komplement tänkte jag skaffa ett Northmill debit kort alternativt Norwegian kreditkort som backup till ställen som nekar Amex och till köp i utlandet.

Om man några gånger om året genomför större köp via kreditkortet alltså utnyttjar hela kreditbeloppet för att köpa exempelvis en dyrare resa för 100k så borde det väl inte ha någon negativ påverkan på kreditvärdigheten om ekonomin I övrigt är god och mycket mindre kreditutrymme utnyttjas andra månader? Eller är det bättre att betala dyra resor med ett debitkort?

Slangade över en Invite. Finns en jättestor tråd om just detta kortet. Ber med om sammanslagning.

1 gillning

Angående kreditvärdighet, om du har ett kreditkort med limit säg 100 tkr, då likställs det i princip med att du har redan lånat 100 tkr oavsett om du faktiskt använt det eller inte. Du har ju möjligheten att utan ny prövning använda 100 tkr ju.

Jag har fått 3 PM med länk så tackar för det. Tack också till bidragen i tråden