Jag har tänkt att skaffa Amex (SAS Amex Premium) för att samla EuroBonus samt 2 för 1 voucher. Jag kommer att använda kortet till vardags så mycket som möjligt för att samla så mycket poäng som möjligt…
Då det ofta iallafall för min familj blir mycket köp när man är utomlands så ger det ju mycket poäng… men kortet har valutaväxlingsavgift på 2 %.
Om jag tillexempel ska betala hotell för 30k kostar det 600kr i avgift. Är det värt för att tjäna poängen?
Hur tänker ni?
Om ni använder er av något annat kort när ni väl är utomlands, vilket använder ni då?
Amex-kortet är väl inte så bra vid köp utomlands.
Däremot har de en bra reseförsäkring så att betala en resa med kortet kan vara klokt ur det perspektivet.
Ett bra kort vid köp utomlands är t.ex Northmill-kortet som är ett debetkort.
Du är ju den enda som kan avgöra det, vi kan ju inte det. Låt oss istället säga att du betalar ett hotell som kostar 150.000 (För att få din första voucher) - Då kostar det dig 6.000 - Är det värt att betala 6000 + avgiften för kortet för att kunna resa runt hela världen i Businessklass med halva biljetten betald?
Nu tog jag exemplet med 2% - Det betalar du väl bara om du tar ut pengar?
Du får ju även 4500 eb-poäng, men främsta anledningen skulle väl vara för att nå spend. Har du inga problem med spend så kan du ju istället använda ditt SAS MC (som jag antar du har) då får du istället 6000p (20p/100 för köp utomlands/annan valuta) eller 9000p under sommaren då de ofta (alltid?) har kampanj där man får 30p/100 istället.