Jag funderar på att skaffa American Express (eventuellt Platinum) mest för reseförmånerna, men vill gärna förstå hur det funkar i praktiken i Sverige, alltså hur mycket av vardagsekonomin som faktiskt går att lägga på kortet.
Några frågor:
Går det att betala bolån via någon form av banköverföring med Amex?
Funkar Bankgiro/Plusgiro direkt med Amex?
Om ni använder mellanappar/tjänster för att betala fakturor/Bankgiro med Amex: vilka använder ni, vad kostar det?
Hur upplever ni acceptansen i matbutiker (ICA/Coop/Lidl), e-handel, föreningsavgifter, förskoleavgifter osv.?
Skulle säga att acceptansen där vi handlar normalt (coop/ica/bauhaus mm) är 90%. Det brukar variera med på krogen, och affärer vi mer sällan handlar i.
Har även ett sas mastercard. Förhållandet mellan de två brukar vara ca 4:1 till amex fördel.
Men beror ju på var man handlar för mycket pengar såklart.
Större butiker tar oftast AmEx, t.ex. ICA, Citygross, Willys. Medans min lokala Hemköp inte gör det. Kiosker och sånt som använder en iZettle tar oftast AmEx. “Billighetsbutiker” kan vara 50/50, Jem&Fix och Byggmax tar ej, men biltema och Bauhaus gör.
Jag har haft Amex Blue snart ett år, och det fungerar i större butik (ICA, Coop, Hemköp, Willys, Amazon osv).
Problemet är att jag besöker ofta second-hand-butiker, skivbutiker osv, och man kan då extremt sällan betala med Amex, till exempel Ginza accepterar inte Amex. Inte heller Comviq, Tradera, Folktandvården (in Uppsala) eller små matställena.
Personliga erfarenhet för mig är att jag kan betala med Amex ca 60% av ställen. Någon annan kort ett måste som tillägg.
Det finns två tjänster för att betala fakturor, Billkill och Betalo. Billkill tar 2.3% avgift men det är abonnemangskostnad. Billkill fungerar dock inte med lika många butiker ännu, Betalo har mycket större täckning. Betalo tar 3%.
Du kan betala alla ”vanliga” fakturor via dessa tjänster ex försäkringar, el, förskola, larm etc.
Skulle säga täckningen är 90%+ typ i fysiska butiker, är mest udda butiker som inte tar Amex. Lite sämre online men går oftast komma runt via köp av presentkort via SAS.