Hej
Har ett lån på 580000 och fått arv på 480000. Ska jag amortera av hela summan och endast ha 100000kr kvar i lån eller ska jag investera en del?
Ulrica Lönnberg
Hej
Har ett lån på 580000 och fått arv på 480000. Ska jag amortera av hela summan och endast ha 100000kr kvar i lån eller ska jag investera en del?
Ulrica Lönnberg
Det beror på din situation i övrigt. Har du ingen buffert ska du se till att fylla den först. Sedan beror det på vad du lånat till. Är det ett dyrt blanco-lån skulle jag vilja bli av med det så fort som möjligt. Om jag hade ett bolån och en låg belåningsgrad på 50% eller mindre så hade jag inte amorterat mer utan investerat 100% av beloppet. Speciellt om man är äldre och börjar närma sig pension, då kan det vara svårt att få banklån i framtiden om man skulle behöva det. Då är pengarna mer flexibla och nyttomaximerade om de är investerade. Är det ett bolån med högre belåningsgrad skulle jag gjort en fördelning mellan amortering och investering som jag känner mig bekväm med.
Jag förutsätter att du har en lång tidshorisont på ditt sparande, helst tio år eller mer.
Amortera tills husets belåningsgrad är 50%. Investera resten. Det är i alla fall vad jag satsar på i mitt sparande, jag vill inte ha en belåning lägre än 50% eftersom jag tror att jag får bättre avkastning på börsen och det är osannolikt att bostaden ska sjunka med mer än hälften av sitt värde.