Vad tror ni är bäst om man har 60% lån på bostad.
Att plocka från börsen/lysa aktiefond och amortera av? I så fall hur mycket om du kunde amortera av hela lånebeloppet?
Vad tror ni är bäst om man har 60% lån på bostad.
Att plocka från börsen/lysa aktiefond och amortera av? I så fall hur mycket om du kunde amortera av hela lånebeloppet?
Om du har senaste amorteringskravet på ditt bostadslån hade jag agerat såhär:
Belåningsgraden ligger under 70% betalar du 1% i amortering på lånebeloppet. För att slippa amortera måste du ner under 50%. Förutsatt att du inte har en skuld som överskrider 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt.
Har du pengarna hade jag amorterat ner så jag fått bostadslånet amorteringsfritt. Sedan hade jag med med dagens ränta tagit övriga pengar och investerat dem.
Ekonomiskt så kan man ju på lång sikt hoppas på bättre avkastning på börsen än din 1% amortering.
Rent känslomässigt är en helt annan sak dock. Tycker du själv att 60% lånegrad är för mycket? Eller för lite? Vill du bli av med hela lånet? Det ekonomiskt smartaste beslutet behöver inte vara detsamma som det känslomässiga bästa beslutet.
Rent finansiellt, bättre att investera.
Emotionellt, kanske amortera.
Praktiskt, skulle säga att det beror också på hur stort lån du har och hur hög lön du har, dvs hur mycket amorteringen påverkar din cash flow.
Om hushållet har kvar 50k efter skatter, har 20k i kostnader och måste amortera 10k så kanske det är OK iaf.