Amortera/investera

Hej, jag har en fråga/fundering kring amortera vs investera. Har idag ca 15 år kvar till pension och har ca 4 Msek i huslån. Amorterar idag 10 000kr i månaden. Vid amortering med samma belopp kommer jag minska lånet med 1012mån15år=1,8 Msek. Om jag istället investerar i tex LYSA med säg genomsnitt 8% årlig avkastning landar jag på ca 4 Msek minus skatt på avkastning så kanske 3,5 Msek att avbetala huslån i ett svep. Om jag amorterar löpande minskar räntekostnaderna det ser jag men annars bör alternativ 2 vara mer lönsamt? Någon med erfarenhet från samma beslut?

Gör båda. Ingen vet om det är bättre att investera i din tidsperiod. Kan visa sig att det bästa du kunde ha gjort var att köpa kanelbullar.

Det är därför man inte ska låsa fast sig vid en enskild strategi eller idé.

Spara brett och billigt. Amortera och investera bredvid varandra är nog det bästa man kan göra om man nu inte kan se in i framtiden.

2 gillningar

Vi har amorterat väldigt mycket de senaste åren och därmed missat en del börsuppgång (dvs om vi haft pengarna på börsen istället). Men det var otroligt skönt att ha ett lågt bolån när räntan chockhöjdes och min man, pga lågkonjunkturen, förlorade sitt jobb. Det har gjort att vi kan sova lugnt trots drastiskt minskad inkomst.

Som någon annan skrev här så tycker jag att det är bra att göra både och, dvs både amortera och investera.

5 gillningar

Hej,

Välkommet till forumet. Om du söker på amortera i sökfunktionen hittar du en uppsjö av svar och diskussion på denna fråga.

Bland annat, Amortera inte på bostaden — det höjer din risk

Generelt säger man att det är bättre för plånboken att investera, men bättre för sinnet och lugnet att amortera.

1 gillning

Ett ytterligare perspektiv är att det kan vara svårt att få nytt bolån eller utöka det i framtiden när du närmar dig pension. Så det skulle kanske tala för att inte amortera för mycket i onödan utan investera istället. Men som sagt, har du en tydlig känslomässig preferens för amortering så kör :+1:

1 gillning