Funderingar kring bolån och investeringar

Hej, jag har lite fundering kring bolån och investering. Vad jag har förstått det så är det bättre att investera med en avkastning på 7% per år sätt så länge det är mer än bolåneräntan. För enkelhetens skull kan vi räkna med 3% här. Jan har tidigare påvisat att det lönar sig och man kan betala av lånet betydligt snabbare än att enbart amortera. Jag och min sambos plan är att ha en insats på drygt 500 000kr. Samtidigt har vi ett mellanrisksparande som idag ligger på drygt 300 000kr. Min plan var att försöka amortera ner till 50% för att bli av med amorteringskravet. Men då kommer frågan.

Tänk scenariot att det gått några år och vi har amorterat ner till 50% och vi har en portfölj med några hundra tusen. Vi fortsätter nu att enbart investa i denna portfölj och betalar enbart räntan på lånet. Efter 15 år så är vår portfölj uppe i säg 3 miljoner och hade räckt för att betala av hela lånet. Men då är frågan, ska vi göra det? Säljer vi av hela portföljen får vi börja om med en ny portfölj igen så att säga och det tar ju ett tag innan vi börjar tjäna pengar där igen. Är det kanske bättre att då succesivt sälja av lite varje månad istället och amortera? Vad är egentligen bäst?

(Obs detta scenario förutsätter att det inte är en börskrasch när vi säljer portföljen, annars behåller vi ju den)

Så länge avkastningen är högre än räntan på lånet så lönar det sig inte att amortera, någonsin. När jag når 50% kommer jag sluta amortera.

Se det så här: du har kapital bundet i bostaden. Nu får du låna en del av detta kapital från banken så att du kan både ha en bostad och investera pengarna på samma gång! Om du dör med detta lån så kommer banken få sina pengar från ditt dödsbo, och du har levt för dem. ?

Men det är skönt att ha amorterat ner till 50%. Bostaden kan ju faktiskt sjunka i värde och då vill ni kanske ändå vara säkra på att kunna lösa lånen när ni säljer.