Angående billiga taxiresor: reflektion från andra sidan

Hej och tack för en superbra, tydlig och intressant pod!
En liten reflektion och åsikt från ”andra sidan”.
I avsnitt K38 pratar ni om att åka onormalt billigt med Bolt och att man åker på aktieägarnas bekostnad.
Har tanken slagit er att det är på förarnas bekostnad?
Rekommenderar att läsa lite om hur människor som kör för dessa lågprisbolag har det.
Det är fascinerande hur benägna vi är att blunda för verkligheten när det finns en ekonomisk vinst att göra.

9 gillningar

Yrket taxichaufför kommer inte att finnas inom kort.

Förarlösa taxis håller på att rullas ut stort i USA just nu. Googles waymo kör redan 150 000 betalda taxiresor i veckan.

3 gillningar

@Blitz - välkommen tillbaka. Yes, det tar vi ju också upp OCH betalar dricks. Caroline leder generositetsligan hemma med 40 kr dricks på en 80 kr-resa. :smiley:

PS. Med ovan sagt; i avsnittet refererade jag egentligen till en artikel i NY Times som hänvisade just till att mycket millenials upplevt egentligen har varit på aktieägares bekostnad. Tyvärr bakom betalvägg, men väl värd läsningen:

Här är början på artikeln:

A few years ago, while on a work trip in Los Angeles, I hailed an Uber for a crosstown ride during rush hour. I knew it would be a long trip, and I steeled myself to fork over $60 or $70.

Instead, the app spit out a price that made my jaw drop: $16.

Experiences like these were common during the golden era of the Millennial Lifestyle Subsidy, which is what I like to call the period from roughly 2012 through early 2020, when many of the daily activities of big-city 20- and 30-somethings were being quietly underwritten by Silicon Valley venture capitalists.

For years, these subsidies allowed us to live Balenciaga lifestyles on Banana Republic budgets. Collectively, we took millions of cheap Uber and Lyft rides, shuttling ourselves around like bourgeois royalty while splitting the bill with those companies’ investors.

2 gillningar

Tack för ditt svar!
Jag förstår att ni ser det från ett annat perspektiv. För mig var det bara för magstarkt.
Tack igen för ert engagemang och att ni delar med er så generöst!

1 gillning

Är detta mest ett storstads problem? Är det bara billigt i Malmö / storstäder med mkt folk?
I Borås kostar det mig ca 500kr att åka 18 min till byhålan. Installerade Uber men hittade inga bilar.

(Gjorde sökning nu igen för att kollla, en bil 378kr fanns, inte familjär med appen, men såg inga andra bilar, sökte för en förbokad vid 09 i morgon, bara en bil 459kr)

1 gillning

Tack själv @Blitz och för att du tar det andra perspektivet. Det är så viktigt för det är lätt att bli hemmablind.

Tror det. De enda gångerna jag åkt billig taxi i sverige är då den varit svart och inte ens då har priset varit så lågt som bolt i Malmö

Malmö har billigast taxi i Sverige typ oavsett Bolt eller inte.

Mycket svarta pengar som behöver tvättas

1 gillning

Ganska intressant att någon säger sig företräda “andra sidan” men ändå inte göra det.

Någon som tror att förarna far illa och postar ett inlägg utan att veta någonting.

Jag tycker, personligen, att det är under all kritik. Men det är ju bara jag.

6 gillningar

Det var hårda ord. Vad har du för grund för att påstå att Blitz inte vet någonting i ämnet? Jag kan själv inte se det, utan ser en person som reagerar på ett påstående och pekar på att det kan finnas andra förklaringar. Som jag ser det bidrog @Blitz till att bredda diskussionen, till skillnad från vad du gjorde.

5 gillningar

Det har ju varit uppe på fler ställen i podden och jag tycker att @janbolmeson med all önskvärd tydlighet sagt att detta inte kan vara hållbart för förarna.

p.s. Cykel och buss är bra grejer också.

3 gillningar

Det handlar om två olika människosyner

1. Antingen ser man alla människor som offer för sina omständigheter. Då är människor alltid utan fri vilja och alla arbetsgivare utnyttjar dem och de själva har aldrig gjort någonting för att hamna i situationen.

2. Eller så ser man människor som handlingskraftiga av egen vilja samt att de är intellektuellt kapabla att fatta egna beslut. Dvs. om de anser sig själva utnyttjade kommer de sluta jobba för arbetsgivaren, kanske starta konkurrerande bolag.

Själv skulle jag tycka det var extremt jobbigt att leva med människosynen i 1.

4 gillningar

En fråga nära ämnet, hoppas det är ok att ta den i denna tråden?

Ni som har åkt Bolt, Uber mfl, funkar det bra?

Jag bor i Stockholm och för några år sedan var det totalt kaos på taximarknaden här, med många oseriösa bolag.

Sedan dess åker jag bara Taxi Stockholm som är bra men ganska dyrt.

Ni som testat, funkar de nya ovan nämnda bolagen bra?

1 gillning

De fungerar bra men min erfarenhet är att många kör otroligt fort, särskilt kvälls/nattetid. Alltså farligt fort, särskilt där det kan vara många lekande barn osv. Har försökt påpeka detta men inte alltid som de lyssnar. Alla kör ju också efter Maps, sällan det är att de kan alla gator i huvudet och ibland blir det fel. Upplever att kvaliteten på Taxi Stockholm är genomgående mycket högre på bland annat dessa punkter men priset är ju därefter. Taxi Stockholm har ju nu infört någon sorts “surge pricing” fast tvärtom, alltså lite billigare när folk åker som minst.

2 gillningar

Fast rimligast är väl att inte välja människosyn efter vad som är jobbigast för dig, utan efter vad som är närmast sanningen. Och enligt forskningen spelar oföränderliga faktorer som biologi och socioekonomi stor roll. Det blir dock ett falskt val att sätta upp två extrema ståndpunkter som du har listat, vettigare är väl att sanningen ligger däremellan (om man tror på fri vilja dvs). Men väljer man ditt andra alternativ tror jag man kommer gå genom livet utan att riktigt förstå varför världen ser ut som den gör.

8 gillningar

Tidigare när jag åkte taxi utomlands brukade jag alltid pruta stenhårt innan resan för att jag tycker det är kul. Sedan oftast lämna “dricks” så att det blir mer än de begärde från början. För att jag tyckte det var kul att pruta. Nu blir det ofta Bolt eller Uber för att det är enklare.

Jo, har haft åtskilliga diskussioner om hur det är att köra lågpristaxi med förarna. Det är ingen skillnad från andra lågpristjänster. Välj företag som ger bra villkor till arbetarna om du anser att det är rätt väg att gå. Åtskilliga affärer och företag som har usla villkor för de som jobbar där. Verkar inte vara någon direkt PR att säga att arbetarna är välavlönade, undrar varför?

1 gillning

Bara åkt utomlands, brukar då köra det alternativ som är 10 % dyrare.

Måste säga att det fungerar helt fantastiskt. Alltid fräscha bilar, trevliga förare, de kommer i tid, meddelar via appen om de blir sena p g a trafik, kör säkert och när man är framme är betalningen redan klar.

Väldigt bra.

I Sverige kör jag bara de största bolagen i respektive stad, men det är nästan uteslutande i tjänsten. Mest av gammal vana. De få gånger jag åkt Uber i Sverige har det fungerat väldigt bra också

Utomlands är det ofta att jag konverserar med föraren för lite lokal info och känsla. Har då uppfattningen att det är många som kör Uber etc som extraknäck och inte som heltidssysselsättning.

2 gillningar

Både Uber och Bolt brukar fungera guld utomlands utifrån vad jag är van vid. Hämtar dig på din position och kör dig dit du ställt in i appen. Betalning via appen. Inget behov av kommunikation med någon som ofta inte kan annat än lokala språket.
I Sverige åker jag inte mycket taxi, men här tycker jag ofta att de avbokar om man ska längre sträcka. Tyder snarast på felaktig prissättning.

2 gillningar

Funkar finfint för mig. Känner en som extraknäckte som chaffis, och det funkade bra för honom med tills politikerna införde någon reglering som gjorde så att han var tvungen att sluta.

2 gillningar

Inte 1. betyder inte automatiskt 2.

Nej, dålig ekonomisk situation handlar inte bara om att “skärpa” sig