Anpassa fondsparande vid turbulens?

Jag har alltid sparat på ett vanligt sparkonto, men har nyligen börjat spara i fonder. Även om beslutet känns klokt så uppstår en hel del frågetecken längs vägen. På senaste har jag mötts av en del artiklar om att en mer turbulent tid på börsen väntar framöver, vilket såklart ger mig som ny på börsen en del oro och jag blir lite osäker på hur man bör tänka.

Min fondportfölj består i nuläget av 22% globalfond (risknivå 5 av 7), 33% blandfond (risknivå 4 av 7) och 44% svensk räntefond (risknivå 2 av 7). Således en viss övervikt på svensk marknad, vilket kommer sig av att högre risknivåer helt enkelt känns för skrämmande såhär i början.

Om nu en turbulent tid väntar, bör jag omplacera för att nå en ännu lägre risk? Eller kan jag sitta lugnt i båten och tänka långsiktigt? Jag undrar även om jag bör fortsätta sätta in pengar i fonderna eller avvakta under turbulensen. Jag är införstådd i att värdet kommer svänga i viss mån och det är okej, dock vill jag ju såklart ha en ökning över tid. Min sparhorisont är minst 3 år, men troligen lär det bli upp emot 5 år.

Ska tilläggas att fonderna endast utgör drygt en fjärdedel av mitt sparande, resten ligger på sparkonto.

Vad media och andra skribenter skriver om kommande börsnedgångar är mest brus. Man lär sig tidigt att ingen har en kristallkula. Det kommer en stor nedgång på börsen förr eller senare. Sedan om den redan har inletts eller om den kommer om flera år vet ingen. Man ska samtidigt vara medveten om att det kommer sättningar på börsen nästintill varje år. Alltså en period där det tillfälligt faller 10 - 15 % från en lokal topp för att sedan nå nya toppnivåer. Det är helt normalt och behöver inte vara starten på en börskrasch.

Att tajma marknaden är väldigt svårt. Se här för mer detaljer på ämnet. Jag skruvar själv upp och ned min risk ibland men då får man vara medveten om att det ibland kan gå fel. Att sälja av och sedan missa en uppgång kan bli dyrt. Det absolut lättaste är att sitta bara still i båten, fortsätta månadsspara och se nedgångarna som ett tillfälle att handla till lite lägre priser igen. Det är en strategi som passar de allra flesta.

Vilken risk man är bekväm med är högst individuellt. 3 år är samtidigt en relativt kort investeringshorisont. I en sådan situation skulle jag personligen kunna rättfärdiga att endast ha en aktieandel på 25 % eller till och med ännu lägre. Investerar man på längre sikt blir man mindre känslig för nedgångar och kan därmed rättfärdiga en högre aktieandel.

2 gillningar

Okej, tack för ett mycket utförligt svar!