För ca 3 år sedan bestämde jag mig för att börja spara på riktigt. Lysa 100% aktier + buffert på SBAB kändes bra och jag behöll det så tills början av 2024. Efter att ha läst alla möjliga trådar här på forumet om tillväxtmarknader, home bias och avgifter så flyttade jag mitt kapital till Avanza för att sätta ihop min egen portfölj.
Valet föll på 90% LF Global och 10% Plus Allabolag Sverige. Stabilt och jag har ju ändå inte pill-genen så det här blir bra…
…klippt till 10 månader senare så sitter jag här med 90% LF Global och 10% Investor. Inte den sämsta portföljen men det fick mig att inse att mina egna beteendemisstag förmodligen kommer kosta mig mer än den extra kostnaden jag betalar för Lysa. Dessutom märkte jag att mitt ”passiva” sparade helt plötsligt involverade en hel del tid på diverse ekonomiforum/youtube med syfte att optimera min portfölj. Tid jag hellre spenderar på gymmet, framför ett bra tv-spel eller med min sambo.
Idag startade jag åter upp mitt månadssparande på Lysa och en ISK-flytt är planerad.
Nu blev detta ett väldigt långt svar men för att besvara din fråga: Nej, men jag borde ha gjort det.