Jag skrev ett liknande inlägg härom dagen och fick bra svar. Har nu en följdfråga kring detta som gäller utveckling på mina fonder senaste 10 åren och om exempelvis en fondrobot verkligen kan matcha detta. Låt säga att jag säljer av allt nedanstående som vi låtsas är värt 100 k och placerar allt detta kapital i en fondrobot. Min fundering och min tveksamhet grundar sig då egentligen i att jag tycker mig utläsa att utvecklingen de senaste 10 åren i åtminstone 4 av dessa 7 fonder varit på betydligt mer än 10% per år. Kan en fondrobot verkligen vara i närheten av att matcha dessa trots att det då kanske blir lägre avgift?
Handelsbanken Asien Tema A1. Förvaltningsavgift: 1,5 %. Utveckling senaste 10 år = 199%
Handelsbanken Brasilien Tema A1. Förvaltningsavgift: 1,85 %. Ej premiepension. Utveckling senaste 10 år =29%
Handelsbanken Multi Asset 50 A1. Förvaltningsavgift: 1,35 %. Ej premiepension. Utveckling senaste 10 år =111%
Handelsbanken Norden Selektiv-SEK. Förvaltningsavgift: 1,85 %. Ej premiepension. Utveckling senaste 10 år = 352%
Handelsbanken Nordiska Småbolag. Förvaltningsavgift: 1,6 %. Utveckling senaste 10 år = 511%
Handelsbanken Sve Index Criteria A1. Förvaltningsavgift: 0,65 %. Ej premiepension. Utveckling senaste 10 år = 334%
Handelsbanken Tillväxtmarknad Tema. Förvaltningsavgift: 1,6 %. Utveckling senaste 10 år = 116%
Tack på förhand och hoppas att ni förstår mina funderingar
Med vänlig hälsning, Nicklas
Hej
Utan att borra ned sig i detaljer kring respektive fond du listar och olika fondrobotas innehav tänker jag ändå att det går att göra en förenklad jämförelse för att få ett ungefärligt svar på din fråga.
En av egenskaperna med en fondrobot är att det enkelt går att ställa in önskad fördelning mellan aktier och räntor, men då jag uppfattar att alla de fonder du listar är aktiefonder kan vi bortse från detta i denna jämförelse.
Vidare tenderar fondrobotar att köpa breda indexfonder, möjligen som i Lysas fall med en viss home-bias. Detta skulle vi för exemplets skull kunna approximera till en bred global indexfond och en svensk indexfond. Jag väljer bland de som Rika Tillsammans har rekommenderat under flera år.
SPP Aktiefond Global. Avgift 0.31%, Utveckling 10 år = 277%
SEB Sverige Indexnära. Avgift 0.25%, Utveckling 10 år = 346%
Med tanke på att avgifterna är per år också ackumuleras över 10 år är min slutsats att dessa fonder ser ut att ha slagit sex av de sju fonder du listar. Enda undantaget är Handelsbanken Nordiska småbolag. Men detta är sannolikt en fond som få anses ha betydligt högre risk/volatilitet än indexfonderna ovan, så det är mer av ett bett på att småbolag går bättre än genomsnittet, vilket varit helt sant de senaste 10 åren och kanske eller kanske inte kommer att fortsätta göra det.
De fondrobotar som finns idag har ingen tioårig historik, så det går inte att göra en direkt jämförelse, men jag skulle gissa att en 100/0-portfölj hos en fondrobot skulle ha haft ungefär den utveckling som dessa två fonder har i kombination, säg med fördelningen 80/20 global/Sverige.
Hur det kommer se ut framåt vet vi inte, men personligen väljer jag hellre dessa breda index än att betta allt på vilken region eller marknad som kommer gå bäst de närmaste 10 åren.
Är det då bättre att ha en fondrobot än exv dessa två indexfonder? Det är en fråga som diskuterats grundligt i andra trådar på detta forum och som jag lämnar därhän för nu.