Hej alla!
Jag har till och från under de senaste åren analyserat många svenska bolag, framför allt små och medelstora bolag, vilket innebär detaljerade genomgångar av årsredovisningar för att skapa mig en bild av hur företag mår. Med AI har jag (och jag är givetvis inte ensam) börjat utforska hur AI kan ge mig rätt svar och framför allt spara tid.
Jag är nu delaktig i utvecklingen av ett AI-baserat verktyg som analyserar svenska aktiebolags årsredovisningar och genererar rapporter som är tänkt för att stödja beslutsprocessen och ge snabba insikter. Verktyget kan bland annat:
- Analysera resultat och balansräkningar upp till 5 år.
- Göra rapporter om finansiella hälsan, risker, möjligheter, vem som är verklig huvudman, skuldsättning, utdelningar
- Kassaflödesanalys och beräkna nyckeltal.
- Svarar på alla typer enkla och avancerade frågor.
Jag är nyfiken på era erfarenheter och tankar kring användningen av AI inom finansiell analys. Vilka utmaningar har ni stött på när ni analyserar bolag, och hur tror ni att AI kan hjälpa? Vilka use case är viktiga?
Om ni är intresserade av att testa verktyget (som är i betaversion) och ge feedback kan man testa det gratis på www.fintell.ai. Jag uppskattar all form av återkoppling och förslag.