Är 2020 och 2021 ovanligt stökigt?

Hittade hit till RT och forumet under förra året och har haft koll på min ekonomi och mina investeringar tidigare men på ett betydligt mer avslappnat sätt. När jag nu lägger stor tid att läsa in mig och hålla mig uppdaterad på finansiella nyheter samt inte minst läser här på forumet så får man känslan att man kanske valt den absolut sämsta tidpunkten att plocka upp detta intresset. Är det så att 2020 och 2021 är onormalt stökiga år, även om vi räknar bort pandemin?

12 års uppgång och jag tycker mig höra mycket om en kommande krasch. Börsen är övervärderad. Samtidigt så är vi påväg att komma igenom pandemin och frågar du någon utanför börs-bubblan så skulle de säga att vi är på väg in i en ljus framtid med öppna samhällen igen. Trump har lämnat och med Biden kan det bli lite mer rimlig nivå på den amerikanske politiken.

Är det alltid så här? Eller är det mer rörigt och oroligt än säg 2016 eller 2005? Ibland känner man att oron för vad som kan hända(typ en krasch) är värre än när den väl kommer och då är ju det här bara en energi-slukare som gör en orolig.

Eller kommer det år med relativ nyhets-torka och typ 10-15% uppgång på börsen?

Det är när alla är superpositiva och konsensus är att allt är regnbågar och enhörningar du ska börja bli orolig, inte när det är ”stökigt”.

2 gillningar

ok, men om vi tar bort min oro eftersom den då kanske är obefogad. Hur pass stökigt är situationen nu om man jämför med tidigare år?

Det finns en börshandlad fond som heter VOOL, Lyxor S&P 500 VIX Futures Enhanced Roll UCITS ETF, som mäter volatiliteten på börsen. Om det är stökigt på börsen går fonden bra, annars går den dåligt. Som synes går fonden dåligt just nu.

Det är intressant att jämföra Corona-raset förra våren med hur det sett ut bara några år tillbaka i tiden. Det är alltid lätt att inbilla sig att det är ovanligt stökigt “just nu”, vilket inte alls stämmer om man tittar på de parametrar som fonden mäter.

Som @Guldfeber redan har varit inne på är det när allt verkar superpositivt som man egentligen bör börja oroa sig.

Jag skulle nog säga att den där fonden följer VIX relativt dåligt. Coronaraset resulterade i en av de mest volatila rörelserna på börsen någonsin. VIX index nedan:

2 gillningar

Det är ju riktigt dålig följsamhet mot VIX-index. :frowning_face:

Inte mycket att hålla i handen, även om man lyckas förutspå VIX rätt.

1 gillning

Tyvärr inte det enda instrumentet som har det här problemet. Jag lyckades korta VIX nästan precis på toppen förra året men instrumentet slutade att korrelera med VIX nästan direkt så storvinsten uteblev. Jag antar att förklaringen är att VIX handlas på termin och att man förlorar rejält varje gång VIX rullas över från en termin till en annan.

Ingenting jag kommer att röra igen.

1 gillning

Så om vi istället för att debatera vilket index eller graf som visar om 2020 och 2021 är ovanligt stökigt och istället mer baserar det på minnet och känslan.

Jag fattar absolut grejen att när allting är kanon så är vi på väg in i kraschen, men om det är som nu då. Att alla är oroliga, kan man då dra konklusionen att allt kommer gå hur bra som helst och man kan helt lägga bort det där förbereda sig för krasch och spara på konto? Jag gissar att så inte är fallet.

VIX är den korrekta grafen om du är intresserad av volatilitet över tid (för S&P 500).

Börsen styrs mycket av känslor (girighet/rädsla) men det blir svårt att använda det som en indikator för att spå börsens framtida rörelser. Det är svårt att förbereda sig för många krascher. Helt plötsligt flyger två flygplan in i World Trade Center och ingen såg det komma. När pandemin spred sig i Kina kunde inte ens Anders Tegnell föreställa sig hur illa det skulle gå i Europa ett par månader senare (enligt en intervju med honom).

Många med mig tycker säkert att börsen känns betydligt mer euforisk idag jämfört med 2015/2016. Det utesluter samtidigt inte att börsen stiger i 5 år till så frågan är vilken betydelse det har…

2 gillningar