Är 60/40 modellen på Lysa verkligen bra idé?

När jag kollar avkastning på Lysa Räntor C ser det inte så läckert ut.

Se här

Snittavkastning 3 år är 0,91 % minus avgifter.

Kör man rika tillsammans strategi mellanrisk hinken tolkar jag det motsvara 60/40 . Men är det inte då smartare att plocka ur 40%:en som är Lysa Räntor C och placera på räntesparkonto istället med 0,9% ränta. Och bara köra allt i aktiefonder på Lysa?

Räntornas syfte är väl kanske inte främst att skapa avkastning, då kan man ju lika väl ha mer aktier. Räntorna ser jag mer som ett sätt att justera portföljens risk och volatilitet.

Med det sagt så ger räntefonderna nu för tiden väldigt låg avkastning till en risk som är högre än sparkonto.

Man kan därför absolut köra sparkonto istället med noll risk och nästan eller bättre avkastning än räntefonder :slight_smile:

4 gillningar

Fondrobotarnas / blandfondernas räntedelar kommer att vara usla när skiten träffar fläkten. De har för mycket företagsobligationsfonder som har mera och mera B-rejtade företagslån som de facto glider mot HY. Med A-rejtade företagslån får man ingen premie medan deras räntor kan inte gå på annat håll än uppåt. Företagslån har också väldigt hög korreleration mot aktier så de ger inget paritetsskydd när marknaden rasar.

För en medelsvensson/-finne är sparkontot bästa alternativet tills statsobligationerna ger nåt igen.

2 gillningar