Har nyligen börjat spara åt min dotter. Tanken är cirka 6 års sparande. Efter råd härifrån vore då en 60-40 fördelning lämplig, vilket jag gjorde på Lysa.
Är detta bra i nuläget. Har backat en hel de senaste dagarna, men det gäller kanske att ha is i magen. Trodde en 60/40 medförde mindre svängningar.
Ja. Vad jag vet så innebär en 60/40 betydligt mindre svängningar både ner som upp. Dvs man går miste om en del avkastning i bra perioder och minskar nedsidan i sämre perioder. En portfölj som är sammansatt mot mer värdebevarande och mindre risk. Mycket handlar ju om hur stor risk man vågar ta samt när man ska använda sina pengar. I längre perioder är det väl mer rekommenderat att ha lite högre andel aktier, som exempel 90/10.
Det svänger en hel del med 60/40. Senaste veckan är ändå förhållandevis lugnt mot vad det kan vara. Förra året föll en 100/0 portfölj med ca 35% på 3 veckor. Vilket i ditt fall blivit ca 20%. Eller skräckexemplet svarta måndagen 1987, 20% på en dag ![]()
Det korta svaret är att man inte ska göra något. Det lite längre är att fundera på sin risktolerans och eventuellt skruva ned (eller upp) andelen aktier något.
I nuläget: 50% global aktieindexfond / 50% sparkonto i en nischbank. Om aktieandelen sjunker, ombalansera till ursprungliga fördelningen. Annars, låt det vara.
Långa räntorna innebär ökad risk under höh inflationsperioderna. Vi är troligen på väg till en.
Så 50% global indexfond+ 50 % sparkonto är ett bättre alternativ just nu än 60-40 hos Lysa?
Hos Lysa har du en avgift på ~0.4%, plus en ISK-skatt på ~0.4%. Så du betalar nästan 1% i avgift oavsett hur utvecklingen är. Lägg till att beloppen kan gå ner, som vi såg räntedelen göra under mars förra året (så mycket att Spiltans räntefond blev handelsstoppad). Därför argumenterar vissa att det är bättre med ett sparkonto med ränta (~0.8% ger flera aktörer), där får du ~0.5% efter skatt, och du behöver aldrig oroa dig att beloppet ska gå ner vid börskrasch.
Nu blev det svårt. Men jag har å andra sidan tänkt ha 60/40 fördelningen 5-6 år och då borde det väl kunna ske en positiv utveckling?
Jå-å, historiskt sett är börsen just nu väldigt dyr och räntorna superlåga. 60/40 kan likaväl stiga eller sjunka 30% under nästa 5 år.
Stigande räntor kan leda inte endast till sjunkande räntefonder men också till sjunkande aktierkurser när finansieringen blir dyrare särskilt för sk tillväxtbolagen - och dom har dragit kurserna mest uppåt på sistone.
För att undvika denna ”dubbeleffekt” vore jag försiktig med långa räntor + aktier kombon just nu. Markowitz teorin testas nu på riktigt. ![]()