Är det verkligen logik i att investera allt på en gång jämfört med att dela upp i portioner över tid?

Hej, min fråga är investera allt mitt kapital eller dela upp det i portioner? Svaret är investera allt när jag söker i frågor och svar.

Min logik hänger inte med eftersom alla är eniga om ränta på ränta-effekten och då borde det vara otroligt svårt att räta upp på en investering som startar t ex med ett stort minus efter 1 år. Har precis lyssnat på poddavsnitten om hedgefonder och guld där det betonas hur viktigt det är att ha en jämn kurva i sin avkastning. Hur hänger det ihop?

Hej!

Att investera allt på en gång ger i genomsnitt bäst avkastning, eftersom man har kapitalet investerat längre tid.

Att sprida ut köptillfällena handlar om att minska risken för att man köper vid fel tillfälle.

Så, precis som vid många andra frågeställningar när det gäller investeringar, handlar det om att väga genomsnittlig avkastning mot risk.

Sänk din risk genom månatliga insättningar. Som Jan skriver, bland annat i sin senaste blogg: Människan är så funtad att hen grämer sig mer över förluster än gläds över vinster.

Hej!

Jan har skrivit ett utförligt inlägg om detta, förhoppningsvis finnas du svaret på din fråga i denna text :slight_smile:

Hälsningar
Elin