Jag tycker du har för många fonder och skulle hellre ökat globala indexfonder till 80-100%.
Själv håller jag ca 90% globala indexfonder.
Ca 10% lekhinken.
I lekhinken väljer man vad man vill.
Varför två olika globalfonder? Kanske lägga till Spiltan global investmentbolag?
Jag hade kapat och haft 1 av var på Sverige och EM.
Min nuvarande fördelning är så här:
65% DNB global
10% Handelsbanken Globala Småbolag
10% Spiltan Globalfond Investmentbolag
10% LF USA Index
5% DNB Global Emerging Markets Indeks
Vet att LF USA överlappar med global indexfonden, men spetsar till portföljen med den nu och ser resultatet efter kommande 4 Trump-år…den har avkastat bättre än global indexfond för min del i år.
Välj en av varje global(lägg med spiltan global), Sverige(spiltan aktiefond är väl samma i Sverige) och emering.
Gillar inte småbolag, hände inget i år.
Öka Swedbank tech till 10-20% beroende på hur du vågar satsa
Återkommande svar på forumet är att minska antalet fonder i samma kategori. Jag förstår inte riktigt varför. Även om de överlappar så finns variation och är inte det bättre att sprida, tex då de gör förämdringar i deras placeringsfilosofi?
Är argumentet att det är splittrat eller finns ett annat argument som jag inte ser och borde ta till mig? Att ha flera är inget problem för mig i sig och har själv regelbundet sparande i 4 olika globalfonder på olika ställen samt lysa…
Forskningen säger att välja mer i globala indexfonder. Vill du ha flera fonder så är det upp till dig men öka i globala indexfonder.
De flesta syftar på att det är splittrat och svårare att följa upp och sen även svårare att eventuellt ombalansera om du nu vill ha dem lika stora.
Men annars är det inget fel att ha flera olika globala indexfonder samtidigt. Tittar man på topp-10 för varje fond så kan det skilja rejält mellan dem och då får du en större diversifiering precis som du skriver.