Ombalansering Portfölj 2025

Jag frågar expertisen här om råd kring mina fonder. Jag satte ihop min portfölj för ganska länge sedan när porföljerna här hette nybörjar,barn och globalportföljen men har inte gjort några ändringar på länge och tänker att de kanske är dags? Ni får gärna komma med synpunker här är som min portfölj ser ut idag med en sparhorisont på 10år+

Länsförsäkringar Global Index 70%
Handelsbanken Global Småb Index (A1 SEK) 10%
Länsförsäkringar Tillvväxtmarknad Index A 10%
PLUS Allabolag Sverige Index 10%

3 gillningar

Välkommen tillbaka till forumet :santa: här kan du få lite inspiration till ny portfölj kanske!?

Fortfarande en superportfölj!
Det som varit på tapeten senaste tiden är LFs ändring av vilket index de följer. Det finns en hel tråd om detta, men kort sammanfattat är väl att de nu gör mer exluderingar av ESG-skäl än innan. Vissa tycker det är bra, andra inte. Ett alternativ som som ofta förespråkas är DNB global index eller Avanza global. Men som sagt så kan du känna dig fortsatt trygg.

Har du ombalanserat sedan du startade? Dvs att sälja/köpa för att återgå till ursprunglig fördelning.

3 gillningar

Du har redan en mycket bra portfölj! Jag ser inget större behov av att byta några fonder. Du får själv ta en funderare hur viktigt det är med esg eller inte för dig själv.

Hur ser balansen ut just nu mellan fonderna? Jag antar att 70/10/10/10 är din målfördelning, men om det har gått några år så kanske det har driftat iväg åt något håll nu? Är driftningarna stora så kan man ombalansera för att återställa portföljen till dess målfördelning.