Är jag dum i huvudet eller gör jag rätt gällande sparande?!

Hej!
Har sista tiden funderat en del över om min strategi borde nyanseras mer.
Jag kör månadssparande i utvalda fonder och byter sällan ut nåt. Mesta delen går till indexfonder. Jag har buffert utanför börsen.
Senaste tiden när man läser här på forumet börjar jag bli osäker på detta. Det pratas om övervärderad börs, hedge, guld, silver, skog, bostad eller inte, momentumstrategier, tailrisk…ja gud vet vad. Men min tanke är att allt detta grundar sig i att man på nåt sätt tycker något om hur börsen troligen går, grovt räknat.
Jag känner att jag inte har en aning om framtiden och om jag vill ha skydd mot börsens svängningar borde jag inte ha mina pengar där. “Hela vitsen” med börsen är väl att få betalt för risk/svängingar.
Så varför inte bara inse att det kommer svänga, skit i resten och månadsspara som planen är?!

Vill jag verkligen skydda mig och min framtid då är kanske munskydd, medicin, ved, mat etc bättre saker att ha. Personligen skulle jag fullständigt skita i att försöka få tag i guld om t ex ett världskrig eller en värre pandemi stod vid dörren.

Det vi vet enligt forskningen är ju bara globalt index och månadssparande för att få ett bra genomsnittligt pris. Resten av alla strategier är väl mer bara åsikter. Många instagramkonton tycker jag ofta flashar med sina blåa dagar och strategier men faktum är ju att det är ju länge sedan vi hade en riktig börscrash och när väl nästa kommer så finns troligen risken att enstaka bolag/brancher dyker rejält och då blir slutavkastning lägre för för många av dessa individer…?

Jag började med börsen seriöst för snart 10 år sen och även då hörde man en del prata om att snart skulle det rasa etc igen. Enda tanken jag minns om detta var att vissa fick rätt andra fel och det beror nog enbart på slumpen.

Nu har jag ventilerat lite tankar som jag försökt sätta ord på.
Lämna gärna funderingar och kommentarer!

1 gillning

Det enda vi med säkerhet vet är att vi inte vet något med säkerhet. Allokera din resurser därefter. :slight_smile:

1 gillning