Är personerna som driver RikaTillsammans verkligen oberoende?

Haha, tack @Jacke77. Mest nöjd är jag faktiskt med att det syns tydligt att jag gjorde insättningar i perioden februari-mars. Läskigt som tusan var det, särskilt när det backade -10 % dagen efter insättningen. :joy:

2 gillningar

Ja det är sådant vi får leva med. Men du vet att börsen är härlig långsiktigt! Allt brukar ordna sig. Som man brukar säga tiden läker alla sår. :grin::+1:

1 gillning

Jag vet inte många liknande sidor med någon lika transparent och öppen kring vad som rekommenderas, varför och vilka kopplingar de har till olika aktörer. Snarare att den här sidan med tanke på mängden innehåll är en förebild för många andra sidor hur man kan hantera dessa saker.

4 gillningar

Lejon!
Tycker du att Jan och hans familj skall leva på vatten och luft?

Givetvis måste man dra in pengar.

Det är bara att använda sitt sunda förnuft. Jag använder inte LYSA, men har stor behållning av Rika tillsammans ändå.

6 gillningar

Jag tycker TS har en viss poäng. Det är rätt tjatigt med ”till exempel Lysa” som upprepas likt ett mantra. Någon invände att Bolmesson och Bolmesson faktiskt måste tjäna pengar på något, men strikt taget är det inte mitt problem. Om det är så att de nämner Lysa hela tiden för att ha råd med mat på bordet, så är ju det inte något som gör att anledningen att ifrågasätta integriteten mindre. Snarare tvärtom, är de beroende av Lysa så ökar ju incitamentet att inte förhålla sig objektiv till dem.

Å andra sidan: Jag begär inte att bloggen och poddarna helt ska utformas för mina egna preferenser. Jag har själv inga pengar i Lysa, utan tycker det är kul att ombalansera och hålla koll själv. Men för de allra flesta är en fondrobot bättre än deras nuvarande eller obefintliga sparande - betydligt enklare att upprätthålla adekvat risknivå än att så att säga manuellt ombalansera. Antagligen är det värt den lilla avgiften. Sen vet jag inte vilken fondrobot som är bäst, nog inte så stor skillnad. (Skillnaderna ligger inte mellan olika robotar, utan mellan robotar och inte alls.)

Den småsparare som med hull och här sväljer ”till exempel Lysa”-budskapet fattar antagligen ett ganska klokt beslut.

För övrigt, om man som jag störs lite av Lysa, illa dolda sponsrade budskap/avsnitt (som med den där juristen i Västervik…enligt uppgift i podden Sveriges skickligaste inom sitt område. Typ), så kan man ju stöda RikaTillsammans på Patreon. För vi får nog finna oss i att Jan Bolmesson är och förblir närig och vill ha in pengar.

För att ge lite perspektiv. Podden har 100 000 månadslyssnare och bloggen har ca 350 000 besök en vanlig månad.

• Hur många av dessa tror ni har kompetensen som finns i det här forumet?

Jag påstår att det är högst ett fåtal av dessa som har den kompetensen eller intresset att de ens hänger i forumet. Det är ju bara kolla hur många av dessa 350 000 besökare som klickar in i forumet. Det är högst ett fåtal, de mest intresserade eller närmast sörjande. :slightly_smiling_face:

Givet att det finns väldigt många andra ekonomipoddar och bloggar som pratar om allt från enskilda aktier, till fonder till alla möjliga konstigheter, då har jag valt en linje där jag pratar om

Något som är så enkelt att faktiskt ALLA kan göra det

Jag tar gärna emot förslag på något som är bättre än att rekommendera LYSA för en majoritet av människor som INTE har din kompetens och INTE har ditt intresse och INTE har din möjlighet att lägga ner tid på det.

Jag har gjort det här i 25 år och jag vet inget bättre alternativt än LYSA - oavsett om jag fick betalt av dem eller inte. Alternativet är som vissa framför att välja Avanza Global endast eller LF Global, det skulle man kunna argumentera för, men i valet för någon som är ointresserad så tror jag ändå att LYSA är ett bättre alternativ.

Det blir dessutom en sådan diskussion på detaljer att det är svårt för någon oinvigd att hänga med på - t.ex. interna beskattningen i Avanza Global vs LYSA Aktier C där jag på riktigt påstår att det inte går att urskilja huruvida den ena är billigare eller bättre än den andra. Det blir dessutom en smaksak som om man anser att MSCI World är bättre eller sämre än MSCI ACWI. Den diskussionen är jag upp till vilken dags som helst här på forumet mellan oss mest intresserade.

Min tes är vidare:

Bättre ATT folk kommer igång med ett sparande än att det inte gör det.

Av samtal med Nordnet vet jag t.ex. att när jag rekommenderade dem, så var det väldigt många som öppnade konto hos dem, satte in pengar MEN sedan gjorde de inget mer. Det vill säga de kom aldrig igång. Om du går till LYSA, det går inte att sätta in pengar och inte komma igång. Återigen blir det bättre med LYSA än med en Avanza/Nordnet-lösning som inte har något med en ersättning att göra.

Sedan har jag dessutom en tro att de flesta som tror att de är bättre än LYSA är ute och reser. Lite enligt @ramagon fantastiska inlägg om olika nivåer av investerare här. Jag ser så sjukt mycket övertro på egen förmåga, men det fina där är att marknaden lär folk ödmjukhet över tid. Men det kräver ofta 10-15 år innan man fattar det. Jag började investera 1996, först mer än 12 år senare fattade jag marknadens feedback. Sedan är det bara gratulera om du är en av de 4 av 1 000 som slår index konsekvent.

Det här tycker jag är en sjukt trist kommentar. Det är helt okej att varken lyssna på podden, hänga på forumet eller läsa på bloggen om det inte passar. På allvar. Jag kan ge så sjukt många exempel på saker jag hade kunnat göra om jag var närig som jag inte gör, problemet är ju att dessa aldrig syns. Allt från att t.ex. inte ta permitteringsstöd, inte ta presstöd, inte ta bannerannonser, tacka nej till samarbeten och etc. T.ex. för avsnittet med juristen har jag inte fått en krona. Men visst, en värld där allt är gratis lär ju fungera mycket bättre. Det är nog bara jag som har missuppfattat hur ekonomi och världen fungerar där ute. :frowning:

14 gillningar

Jag är också ny här, men helt ärligt tycker jag om något att dem är oerhört transparanta i både poddar och artiklar. Om något är tveksamt markerar dem det som sponsring (som i ”tjäna pengar på ditt boende” podden) för att bara på säkra sidan. Länkar, artiklar etc är tydligt märkta. Dessutom kan man ju se på podden med de avsnitt som tex Coeli Global där de tar in folk som inte alls håller med Jan. Det är alltid lättare att ta in folk som håller med dig, så de ska ha en eloge att ta in folk som inte håller med dig och låta dessa människor ställa dig svåra frågor.

Så om något skulle jag nog säga att de är den mest transparenta källan jag sätt på länge och har en stark etik mot vilka som sponsrar och vilka de framhåller.

Har dem preferenser? Självklart, men det är ju därför vi lyssnar på dem! Baserat på deras kollektiva erfarenhet, vad är deras slutsatser och hur investerar de själv sina pengar. Ärligare än så kan ingen bli. Att dem sedan tycker starkt i frågor (tex Lysa) är bara naturligt då dem är ju investerade i sina riktlinjer.

7 gillningar

Ja precis. Det är helt okej att inte lyssna på podden, läsa på bloggen eller besöka forumet. Det är ungefär det jag skriver. Alla besökare får så att säga gilla läget. Vill man istället besöka någon sajt inriktad på privatekonomi som är helt igenom ideellt driven så kanske det går att hitta någonstans. Jag vet inte.

Personligen har jag inget mot att du tjänar pengar på sajten. Jag lyssnar på podden, läser och skriver på forumet ibland för att det är lärorikt, för mig. Alldeles oavsett dina intäkter.

Det är väl mer på marginalen som jag kan störas. Ibland lite tråkiga sponsrade avsnitt, och tjatigt med ”en sparrobot till exempel Lysa”. Å andra sidan är det få medier som endast tar in reklam som jag inte störs av. Jag läser DN, men inte all reklam där jag gillar heller.

Så därav att jag skrev att du vill tjäna pengar på det, därav reklamen. Den som inte accepterar det behöver inte gå hit. Om man accepterar sponsrat innehåll, gillar bloggen/podden/communityt, men tycker det blir fel ibland kan man stöda RikaTillsammans på Patreon. För intäkter vill du ju ha. Jag tror aldrig jag klickat på en referallänk, så för mig känns det också bra att stöda RikaTillsammans på annat sätt.

(Ok. I avsnittet jag talar om så påas artikeln med ”… och kan vara sponsrad eller innehålla uppmärkta sponsrade länkar”. Så trodde du hade fått betalt.)

Jan, ju större ditt varumärke blir desto fler påhopp kommer du att få. Det betyder inte att det är något fel på varken varumärket eller på dig. Det är bara ren matematik. Lyssna på oss som hissar dig istället för de som dissar. Vi är i förkrossande majoritet! :heart:

Det var trösten. Här kommer medicinen: Glöm inte Dunning-Kruger effekten!

image

För dem som inte är bekanta med den så säger den enkelt uttryckt att vi ibland är för inkompetenta för att se vår egen inkompetens.

Men den säger också att vi tenderar att underskatta andras kompetens när vi själva är oerfarna. Och att vi tenderar att överskatta andras kompetens när vi är erfarna.

Märk väl att båda är lika stora misstag.

Att som erfaren överskatta andras kompetens kan verka ödmjukt men är bara naivt. Som ledare behöver man förstå sig på de man leder. Och det finns alla möjliga sorter…

Det enda förhållningssättet som jag funnit håller i längden är att möta de som inte vill förstå eller vill förstå fel med kärleksfullt jämnmod. Jag har fått träna mycket på det i mitt yrke men framför allt har jag fått träning av mina barn. Dina barn är ännu små. När de blir tonåringar kommer du bli varse vad jag menar. Och när du fått genomlida att de för femtielfte gången anklagat dig för än det ena och än det andra och det första är mer grundlöst än det tredje så tror jag att du kommer ta trådar och inlägg som dessa med ro. :slightly_smiling_face:

Hoppas du inte upplever mitt inlägg som förnumstigt och mästrande. Det är i så fall bara min medelålder som gör sig uttryck. Jag tycker i alla fall att både du och RT är toppen och att du är en ovärderlig röst i etern för oss småsparare!

5 gillningar

Det här är ju ett känsligt ämne och jag märker att många vill försvara den här sidan eftersom den är viktig för dem.
Men det är klart att rikatillsammans kunde valt att gå samma väg som småspararguiden och varit mer oberoende. De har en tydligare uppdelning mellan när de folkbildar och när de gör reklam för sina betaltjänster. Men det kommer med sina ekonomiska nackdelar, jag vet inte om småspararguiden kommer klara sig ekonomiskt. De verkar inte heller ha möjlighet att producera lika mycket innehåll som rikatillsammans.

Du får gärna komma med konkret förslag @SeekingBeta med hur du tänker dig det. Det är det som jag saknar hela tiden i den här tråden för det enda jag ser är åsikter som kan sammanfattas i ”det borde vara annorlunda”.

Konkreta och realistiska förslag som tar hänsyn till mer än en parameter och därmed även är ekonomiskt hållbara. Det är lätt att ha åsikter om en parameter som är viktig för en själv, det är svårare att få ihop en helhet. Eller som man säger i sportsammanhang - det är lätt att ha åsikter från läktaren och en helt annan sak att vara på spelplanen.

För jag har inget problem att göra saker annorlunda eller bättre.

Jag tycker Småspararguiden är duktiga och gör ett bra jobb men deras affärsmodell med att sälja timmar passar inte mig av många anledningar. Främst eftersom antalet timmar är begränsat på dagen och det är en ineffektiv affärsmodell som inte är skalbar. Dessutom innebär den en hel del regulatoriska aspekter som jag inte har något intresse av eller komptens för.

1 gillning

Jag tycker Jan att det är riktigt bra som det är. Störs ej av reklam eller att du är inte helt oberoende så länge det inte kostar mig något direkt. Du ger riktigt goda billiga råd. Kör så här och det kommer bli riktigt bra långsiktigt för Oss alla.:hugs::grin::+1::raised_hands:. Ibland undrar jag Jan vad är det folk vill? Frågan är om man kan göra det bättre än så här utan att ta ordentligt betalt? Då vill jag inte vara med :grin:. Goda råd ska man få så billigt som möjligt. Det är det man får på den här fina bloggen :+1:.

4 gillningar

Är bra som det är Jan. Ni gör ett superjobb. Bara för att ett fåtal pers stör sig betyder inte att resterande tiotusentals gör det. Ha en fin jul :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jan har byggt en kanonblogg.
Han och Carro är mångmiljonärer. Va gör det om de får enstaka ersättning?
Vill man inte läsa så surfa inte in. Smårspararguiden tar väl också betalt för sina råd via mail, hörde nån nämna nån hundring?!
Dessutom producerar ju rikatillsammans mycket material. Och anser man dem vara icke oberoende så ta inte råden då.
Tänk så mycket vi diskuterar på forumet helt utan avgift, bara det är väl värt mycket för oss småsparare?
Jag tycker Jan bara skulle rekommenderat LYSA i sin kom igång guide för detta är ju investeringsstrategin som genomsyrar bloggen.

1 gillning

Det är bra rekomendera egna portföljer.Global index fond och Lysa och max 0.40% i avg .Att rek bara Lysa är fel. Då skulle Lysa inte vara dyrare än 0.20% i avg.:+1:

Tycker detta format är mer oberoende än en oberoende rådgivare du betalar. Som jag skrev i en annan tråd kan dessa drivas av incitament att dra ner på klienternas riskprofil för att slippa en skitstorm av arga klienter som kräver skadestånd eller avslutar engagemanget när det svänger på börsen. Vad riskerar Jan och Caroline, ett argt mejl? Här får du ett smörgåsbord av olika möjligheter och får sedan fatta ditt eget beslut.

1 gillning

Det är klart att oberoende rådgivare som småspararguiden måste också få betalt på något sätt för deras goda jobb de gör. Det finns 99% av gratis material rådgivnig på småspararguiden att man behöver inte betala en krona för det. Vad gör Lysa? De gör nästan samma sak att de inte avviker så mycket i från Global indexfond för ganska rimmlig års avg. Vad gör Jan med sina portföljer som han rek? Han avviker inte så mycket i från global index fond. De gör alla ett riktigt bra jobb för Oss småsparare. Vad rek pensionsmyndigheten och deras råd för privat sparande? Global indexfond. Vad rek konsumenternas.se? Global indexfond. Alla sådana riktigt bra tjänster ger nästan samma råd. Likadant kollektiva tjänstepension entre lösningar. 80% Global index. 20% Sverige index.

1 gillning

Jan och Caroline är människor, som har åsikter och saker de tror på, det måste man respektera och man måste tillåta sig själv att vara kritisk till deras åsikter. Men ska man komma med kritik, så får man också komma med förslag på förändring och förbättring. Sen är det kutym att klaga för klagandets skull, inte bara på nätet (men kanske lite mer där).

Det Jan skriver om som är sin grundtes kan jämföras med att det finns fem miljarder typer av dieter, lika många lösningar finns det i finansvärlden på att tjäna pengar. Jan förespråkar den enklaste dieten av dem alla - Ät mindre, rör dig mer. Det kan översättas till spara mer, investera i saker du förstår. Nästan alla kan förstå en sådan jämförelse, även den oinsatte nybörjarspararen. En bra jämförelse till ett avsnitt @janbolmeson ? :smile:

Det största problemet med detta är att det är extremt tråkigt, således lockar det inte så många, för vi älskar sensationella lösningar på allt. Med mycket i livet så tror vi att mer är bättre än mindre, avancerat är bättre än enklare. Jag kan då tycka att Jan är jäkligt bra som lyfter in intressanta personer att intervjua som inte alltid håller med honom. Att han fortsatt håller på sin grundtes att det ska vara enkelt tycker jag är starkt gjort.

Att vi sedan har möjlighet att vara med här och komma med förslag på förbättringar till portföljerna och allt möjligt är ju fantastiskt, för vi vet ju alla att 1+1 blir 11. :joy:

2 gillningar

Oavsett om de är oberoende eller inte så är Lysa en bra tjänst/produkt. Det är bra att de får betalt för att rekommendera en bra produkt. Jag vet inte om Jan har hjälpt Lysa och gett dem råd - tänker till exempel att Jan rekommenderar max 0,4% max avgift vilket jag tycker är lite arbiträrt men det är typ precis den avgiften Lysa har. Fast det är mindre än en halv procent så kanske därifrån det kommit från.

Strunta i att avgiften är lite högre en sekund, typ 0,18 procentenheter högre. Och tänk fördelarna med Lysa för den ordinarie spararen. Startar en person konto på Avanza måste de själv välja fonder - antagligen tar de några dåliga för deras preferenser på grund utav de inte vet inte tillräckligt om investeringar. På Lysa däremot så får man nästan de bästa fonderna och justering enligt risk, enbart för 0,18-0,3 procentenheter högre avgift.

Jämför inte rökning med lysa och Jan som en läkare som försvarar rökning i en rättegång. Lysa är en bra produkt för de allra flesta som man kan få betalt för att rekommendera. Vet inte exakt vad det är för samarbete med RikaTillsammans och Lysa men är det affiliate så kan du läsa här. https://lysa.se/affiliate

Lycka till

1 gillning

Hej Jack!
Jag anser enbart LYSA för den är mer marknadslik totalt sett. LF indexnära global är en bra fond men täcker inte “alla” marknader eller småbolag.
Därför för en nybörjare borde LYSA vara bättre ur perspektivet vad forskningen visar.
Samtidigt vet vi ju att viktigast är ju att ha aktier, vilken aktiefond spelar mindre roll.

2 gillningar