För att ge lite perspektiv. Podden har 100 000 månadslyssnare och bloggen har ca 350 000 besök en vanlig månad.
- Hur många av dessa tror ni har kompetensen som finns i det här forumet?
Jag påstår att det är högst ett fåtal av dessa som har den kompetensen eller intresset att de ens hänger i forumet. Det är ju bara kolla hur många av dessa 350 000 besökare som klickar in i forumet. Det är högst ett fåtal, de mest intresserade eller närmast sörjande. ![]()
Givet att det finns väldigt många andra ekonomipoddar och bloggar som pratar om allt från enskilda aktier, till fonder till alla möjliga konstigheter, då har jag valt en linje där jag pratar om
Något som är så enkelt att faktiskt ALLA kan göra det
Jag tar gärna emot förslag på något som är bättre än att rekommendera LYSA för en majoritet av människor som INTE har din kompetens och INTE har ditt intresse och INTE har din möjlighet att lägga ner tid på det.
Jag har gjort det här i 25 år och jag vet inget bättre alternativt än LYSA - oavsett om jag fick betalt av dem eller inte. Alternativet är som vissa framför att välja Avanza Global endast eller LF Global, det skulle man kunna argumentera för, men i valet för någon som är ointresserad så tror jag ändå att LYSA är ett bättre alternativ.
Det blir dessutom en sådan diskussion på detaljer att det är svårt för någon oinvigd att hänga med på - t.ex. interna beskattningen i Avanza Global vs LYSA Aktier C där jag på riktigt påstår att det inte går att urskilja huruvida den ena är billigare eller bättre än den andra. Det blir dessutom en smaksak som om man anser att MSCI World är bättre eller sämre än MSCI ACWI. Den diskussionen är jag upp till vilken dags som helst här på forumet mellan oss mest intresserade.
Min tes är vidare:
Bättre ATT folk kommer igång med ett sparande än att det inte gör det.
Av samtal med Nordnet vet jag t.ex. att när jag rekommenderade dem, så var det väldigt många som öppnade konto hos dem, satte in pengar MEN sedan gjorde de inget mer. Det vill säga de kom aldrig igång. Om du går till LYSA, det går inte att sätta in pengar och inte komma igång. Återigen blir det bättre med LYSA än med en Avanza/Nordnet-lösning som inte har något med en ersättning att göra.
Sedan har jag dessutom en tro att de flesta som tror att de är bättre än LYSA är ute och reser. Lite enligt @ramagon fantastiska inlägg om olika nivåer av investerare här. Jag ser så sjukt mycket övertro på egen förmåga, men det fina där är att marknaden lär folk ödmjukhet över tid. Men det kräver ofta 10-15 år innan man fattar det. Jag började investera 1996, först mer än 12 år senare fattade jag marknadens feedback. Sedan är det bara gratulera om du är en av de 4 av 1 000 som slår index konsekvent.
Det här tycker jag är en sjukt trist kommentar. Det är helt okej att varken lyssna på podden, hänga på forumet eller läsa på bloggen om det inte passar. På allvar. Jag kan ge så sjukt många exempel på saker jag hade kunnat göra om jag var närig som jag inte gör, problemet är ju att dessa aldrig syns. Allt från att t.ex. inte ta permitteringsstöd, inte ta presstöd, inte ta bannerannonser, tacka nej till samarbeten och etc. T.ex. för avsnittet med juristen har jag inte fått en krona. Men visst, en värld där allt är gratis lär ju fungera mycket bättre. Det är nog bara jag som har missuppfattat hur ekonomi och världen fungerar där ute. ![]()