Jag har idag en löneutmätning hos Kronofogden. Jag har också en fast heltids anställning på Samhall. Jag bor i en två rum och kök hyreslägenhet i Roma på Gotland som är en liten ort ca 15 km söder om Visby på Gotland. Den kostar 5800 kr i månaden. Sedan tillkommer elkostnader, busskort, telefon och andra kostnader. Min nettolön är idag ca 19000 kr. Där min totala månadskostnad ligger på ca 7000 till 8000 kr per månad. Kronofogden drar ca 10600 i löneutmätning från min Samhalllön.Så du ser det blir inte mycket över. Sedan för ca 2 år sedan har jag börjat att plocka ut min tjänstepension för att få något att leva på också. Men det är väldigt kämpigt ändå. Så här ser min vardag ut idag. Så min fråga är om det finns någon som man skulle kunna prata med och kanske göra någon klok förändring. Enligt Kronofogdens prognos på löneutmätningen skall alla mina skulder vara betalda i Augusti 2026. Detta är i och för sig bra och att man ser en avslutning på det hela. Men jag tycker de drar för mycket och jag tycker det kan ta något år längre tid och att de sänker utmätningen. Men det går de inte med på. Så jag funderar på om det eventuellt skulle kunna gå att ta något banklån eller liknande och betala hela skulden och amortera på flera år för att få ned månadskostnaden. Finns det någon som man kan diskutera detta med. Kanske också att man skulle kunna få någon hjälp också. För jag är förmodligen inte ensam med detta problem.
Kontakta Budget- och skuldrådgivning Gotland till att börja med, är mitt tips.
Normalbeloppet (det man får behålla utöver bostad) är 6090kr för en ensamstående vuxen vilket jag förstår det som att du är. Till detta ska läggas hyreskostnad samt värmekostnad vilket då är 5800 för dig.
Du borde alltså få behålla 11890 (dvs att de drar 7110).
Men du säger att du tar ut av din tjänstepension vilket också är något de kan dra ifrån.
Du kan säkert överklaga, men du lär inte få mer än ca 12000 om du inte har särskilda anledningar.
Eftersom du är hos kronofogden lär du inte få ett förmånligt banklån så det är nog inget vettigt alternativ.
Håll ut! Augusti 26 är mindre än två år bort. Förstår att det känns tungt men snart är det över.
Tack alla för råden. I mitt fall drar Kronofogden 10578 kr varje månad vilket innebär att jag får behålla ca 10000 kr av min lön. Så jag vet inte hur jag skall orka med.
Hej Malvina!
Ja du har rätt i att det är mindre än två år kvar. Men just nu suger det. Har inga pengar till mat. Har slutat med alkoholen men ändå räcker inte pengarna. Har pratat med budget och skuldrådgivningen. Men ger snart upp.
Vad menar du med ger upp? Att ta finansiellt osmarta beslut för att lösa kronofogdens utmätning vet jag inte om det på längre sikt ger dig någon frihet eller ökad livskvalitet.
Jag vet inte varför du sitter med kronofogden idag så jag ska inte döma dig eller säga att du själv satt dig i nuvarande situation, för jag vet inte hur det ligger till. Jag vet inte heller vad som skulle förändras radikalt i ditt liv av att få lite extra utrymme här och nu, men jag skulle säga att det bästa du kan göra är att hålla ut för du kommer troligen känna dig otroligt mycket friare när det är över.
Helt rätt.
Kan du få hjälp till mat via kyrkan eller annan instans tex nån grupp via Facebook? Vet inte hur det är på Gotland men i den stad där jag bor brukar Röda korset hjälpa till med mat till behövande. Kämpa! ![]()
Håll ut! Inte långt kvar, det tog säkert lång tid att hamna där du är, och nu är det inte långt kvar tills du är ur den sitsen.
Ge inte upp, var stark och målmedveten så ser framtiden ljus ut efter det.
Håll ut den tid som är kvar så du blir av med fogden för alltid. Se därefter till att vara skuldfri så kommer livsgnistan tillbaka, det finns ingen annan hållbar lösning. LYCKA TILL!
Skuldrådgivningen i kommunen är en bra idé, börja där.
Finns det något sätt du kan tjäna extra pengar på? Kan du få hoppa in extra timmar på jobbet?
Har du grejer i förrådet som du kan sälja?
Jag skulle chansa på att ett bra sätt att bli av med skulden snabbare är att ta extrapass eller ett extrajobb. Troligtcis blir det utmätning på hela det extra beloppet vilket innebär större månatlig avbetalning.
Detta är inte appropå ekonomin utan mer allmäntillstånd/ hälsa; finns det något du kan göra för att få ett lugn i den här pressade sitsen - förutom alkohol? Utsätter du dig för onödig press som du kan lätta på själv? Tidspress, stökig städning, dålig planering i vardagen och självpåtagen skuldkänsla/ ensamhetskänsla kan ju förvärra tillvaron för den bästa. Även med pengar. Man kan ju ta hand om sig själv eller lägga sten på bördan.
Vad brukar du äta? Är jag inte mätt blir allt mer påfrestande. Protein (typ ägg/kött/kyckling) gör en jäkla skillnad för mig, men också att bara bottna med massa potatis och bli riktigt mätt.
Jag har märkt att billig men “nyttig” mat blir jäkligt god med snabbmatsknepen salt, fett och socker. Behövs inte mycket för att få en lyxigare smak.
Har du vänner i liknande situation? Kan man passa någons hund eller hjälpa någon pensionär i trädgården mot lite kontanter eller bara för lite fika/lunch och umgänge? Måste vardagen vara en katastrof de här två åren?
Någon hyffsad rutin borde väl gå att ordna? Vet att det är lättare sagt än gjort. Har du annat att tänka på utanför det ekonomiska? Träning, dejting, körsång, promenader, läsa, spelträffar, dokumentärer, intressanta ämnen på nätet? Något så man slipper tänka på eländet till vardags - utan att det kostar.
Du skriver att du har en heltidsanställning på Samhall, vilket gör att jag mellan raderna läser att du möjligen har nedsatt arbetsförmåga. Så att peppa dig att jobba hårdare för att bli av med skulden snabbare kanske inte är så konstruktivt. Om du får välja själv tycks du ju dessutom föredra att vara skuldsatt längre tid än att leva så pressat som det är nu.
Jag antar även att det inte finns så mycket säljbart kvar i förråden efter att en utmätning, så det lär heller inte kunna skapa någos större lindring under de kommande två åren.
Att ta ett lån för att betala av skulden låter mycket tveksamt. Rent krasst är lån bäst för oss som redan har mycket pengar. Om det nu ens fungerar att ta ett lån om du har utmätning.
Rådet att kontakta Budget- och skuldrådgivningen tycker jag är bra. Då kan du dessutom få hjälp att kontrollräkna att Kronofogden räknat rätt.
Mitt tips är att se över dina utgifter. Du kanske inte behöver föra kassabok, men det är vettigt att spara alla matkvitton och summera ihop och se vad som egentligen kostar så mycket. Ost, musli, kött, pålägg, eller något annat oväntat? Min erfarenhet är att det faktiskt går att leva på ungefär halva existensminimum utan att det blir alltför sunkigt. Men det kräver ansträngning och att du accepterar att äta exempelvis havregrynsgröt till frukost och att ersätta dyrt kött med baljväxter, så det är inte så jättekul egentligen.
Kontrollera även att du har ett vettigt elavtal. Det är förmodligen viktigare att se till att du inte har ett dåligt avtal än att bränna energi på att hitta det ultimata avtalet. Viktigast tycks vara att aktivt välja elavtal överhuvudtaget, så att du inte halkar in på något skitavtal som du kan få om du inte bryr dig alls.