Har funderingar på att utveckla min basportfölj, enligt följande fördelningen. Förebilden är väl ap7 aktiefond med faktorinvesteringar och private equity.
Är det onödigt?
Har funderingar på att utveckla min basportfölj, enligt följande fördelningen. Förebilden är väl ap7 aktiefond med faktorinvesteringar och private equity.
Är det onödigt?
Tycker Storebrand är onödigt dyr. Sedan skulle jag tro att man lurar sig med finurliga val som DNB Private Equity och Spiltan IB. Småbolag hade jag skippat då jag inte tycker att den är tilläckligt bra i förhållande till avgift och innehåll.
Så hade behållit globala fonden och tillväxtmarknader.
Tycker de första tre fonderna är vettiga
Möjligen byta Avanzafonderna mot DNB:s motsvarande för lite bredare portfölj (mindre exkluderingar i DNB).
De andra två har jag dålig koll på tyvärr. Jag tilltar själv mot små värdebolag genom Zprx och Zprv. Det kanske kan vara något?
Med totalt 2289 aktier i portföljen fördelade mellan dessa tre fonder, känns de som ett bättre val med en genomsnittlig avgift på 0,222%.
Förhoppningsvis kommer det i framtiden en global småbolagsindexfond som täcker upp resten av portföljen, gärna med en avgift på max 0,40%.
Helt ok. Kör på den i tio år och rapportera sen i tråden hur det gick.