Vi har köpt ett hus och har tillträde i April. I Februari har vi ett möte med Swedbank för att prata/förhandla bolån.
Naturligtvis vill jag veta vad andra banker kan erbjuda. Ska man då ansöka om ett lånelöfte hos andra banker eller vad är enklast? Vilka banker ska man då välja - Danske Bank, Länsförsäkringar,…?
Sen finns det ju tjänster som Zmarta och Lendo för att jämföra olika banker. Är det något ni kan rekommendera?
Behöver man kunna uppvisa något skriftligt (specifik ränta) när man förhandlar med banker?
Nej lånelöfte behovs inte om du bara vill flytta lånet till annan bank. Kontakta nya långivare och berätta att du önskar flytta dina lån och fråga vad de kan erbjuda.
Banker kan fråga vad du har för ränta idag, men kan nog inte kräva att du visar upp något bevis för att det.
Du sitter redan med ett handpenningslån från swedbank?
Någon annan kanske kan berätta om det påverkar flyttmöjligheten i nuvarande skede, jag vet inte det.
Men så länge du bara väljer rörlig ränta kan du byta bank i lugn och ro sen när flytt och allt är klart. Det är också ett alternativ. Kan vara bra att ha en bank som svarar i telefon vid behov under flyttprocessen.
Du får antagligen en ok ränta om du gör som tipsats i föregående svar men byt ändå när flytten är avklarad, så slipper du omförhandla när de försöker lura av dig ränterabatten efter ett år osv.
nej, handpenningen betalades med kontant. Så vi är inte bunden till någon bank över huvudtaget. Sambo och jag är kund hos Swedbank, därför känns det kanske ganska så naturligt att prata med de först så att man i bästa fall har allt på samma plats sen. Men vi fär väl se vad de kan erbjuda.