Hej!
Vi funderar på att byta från Swedbank där vi har 3.19 rörlig ränta på hela vårt lån på 70% belåningsgrad
3 150000kr. Funderar på Avanza och därigenom Landshypotek eller bara Landshypotek. Vad vet ni om zmarta? Är det en trovärdig sida med bra jämförelser? Är det smart att byta innan riksbankens kommande höjning 23 nov?
Vad är rimlig ränta att förvänta sig att kunna få mellan tummen o pekfingret?
Som synes ligger ni inte långt från snittet så förvänta er inga mirakel. Beloppet eller belåningsgraden är inte heller så högt resp låg att ni har klara förutsättningar att få bättre ränta än snittet.
Jag hade nog börjat med att kolla vad jag får hos Stabelo eller nåt annat ”automatiserat” där det går att se vad ni erbjuds direkt på nätet. Låt säga att ni får en bättre deal där så ta diskussionen med befintlig bank först ”vi byter om ni inte matchar/överträffar det här”.!
Tack för snabbt svar o info! Vi har pratat med vår bank o de kunde inte matcha lanshypoteks räknesnurra där vi fick fram 2.86. Går det att kontakta dem o förhandla mer eller blir det den räntan som visas i räknesnurran?
Landshypotek har fasta låga räntor. Stabelo och Hypoteket har ungefär samma räntenivå. Dessa tre är de som är aktuella för den som har god ekonomi, relativt låg belåningsgrad och inte behöver några konstiga specialarrangemang. Det går säkert att få liknande räntenivå hos storbankerna om man har ett stort engagemang hos dem och orkar hålla på och besöka gammaldags fysiska bankkontor och ”förhandla”.
Jag har själv Landshypotek och ser ingen anledning att byta till något annat.
Det finns ingen poäng med Zmarta eller liknande tjänster när det gäller de tre alternativen ovan. Det finns inga hemliga förmånsräntor eller liknande. Däremot kan sådant finnas hos storbankerna och genom Zmarta kan du få dem utan att behöva ”förhandla”. Dock är dessa rabatter normalt tidsbegränsade och sedan måste man hålla på och ”förhandla” för att behålla en vettig ränta.
Flytta lönekontot till Skandia där det är gratis. Var inte ”lojal” mot någon bank utan skaffa det/de kort som passar bäst oberoende av vem som ger ut dem.
Vi har haft bolån hos dem på förra huset och kommer med största sannolikhet att flytta bolånet på nya huset dit också om 3 månader när vi kan flytta det från storbanken.
Jag tror inte att man som kund får återbäring. Jag har iallafall inte fått något. Från Folksam får jag däremot återbäring. Landshypotek verkar ha en annan modell.