Att ombalansera och återinvestera

Hej,

Jag har en fråga angående ombalansering av en fondportfölj.

Ombalansering innebär väl också att man nyttjar ränta på ränta principen. Att antal andelar växer i en fond.

Jag tänker att det är viktigt att återinvestera sin avkastning. Annars så följer ju bara fonden kurs värdet.

(är rätt så ny inom detta)

VH Göran

Hej Göran!

Att ombalansera har inget med att återinvestera avkastning, fonder som får utdelning genom sina innehav återinvesterar dessa själv och du behöver inte tänkta mer på det.

Däremot så handlar ombalanseringen om att gå tillbaka till sin ursprungliga fördelning/risk i sitt sparande, har man bestämt sig för att hålla en 60/40 portfölj så kommer den att gå isär åt något håll. Skulle man inte ombalansera på ett antal år så skulle portföljen kunna dra sig till 80/20, då har man inge samma risk i portföljen längre och då ombalanserar man tillbaka till ursprungsfördelningen.

Så fondens utveckling är inklusive återinvesteringen.

Du kanske vet, men om inte (jag visste inte tidigare iaf.): att förhållandet i portföljen ändras beror på att olika fonder växer/minskar olika mycket. Ofta växer aktiefonder mer än t ex. räntefonder och helt plötsligt så är förhållandet 70/30 och då säljer man av en del av aktiefonderna för att peta in i räntefonderna för att få ex. 60/40 igen.