Ombalansera - Små förändringar?

Hej!

Sparar i indexfonder, 7 st, 100% aktier. Fördelat på detta vis: 25%, 25%, 10%, 10%, 10%, 10%, 10%.

Förra året skippade jag med att ombalansera, pga att förändringarna var för små i jämförelse med original fördelningen. Kom tillbaka till frågan iår 2021 igen. Största förändringen i portföljen är att en av 10% fonderna har sjunkit till 8.8% av innehavet. Är det värt att ombalansera till den originala balansen mellan fonderna? Sälja + Köpa fonder tar ju några bankdagar och på den tiden kan ju portföljen i ett extremfall återgå till sin originala balans. Finns det någon tumregel för när man ska ombalansera? Har hört om först vid 5% skillnad från original balansen?

Tack.

Knappt lönt att ombalansera för den skillnaden.

Däremot kanske du ska fundera om du behöver alla 7. Jag menar om de inte rört sig mycket inbördes så kanske de ändå räcker rätt mycket samma marknad. Kanske vinsten ligger i att skippa någon av dem som eventuellt har högre avgift.

5%enheters regeln har jag bara hört för Rika Tillsammans portföljen (25% kort räntor, 25% långräntor, 25% guld och 25% aktier)

För andra portföljer vet jag inte om det finns en tumregel. Själv kör jag med 2-3% enheters förändring för att ombalansera beroende på andelen av fonden i portföljen.