Vad är egentligen skillnaden mellan SBAB och Avanza Sparkonto, förutom att de är olika banker? För mig är det smidigare att ha både sparkonto och fonder samlade på Avanza, istället för att ha dem separerade på olika konton som hos SBAB. Det gör det enklare att hålla koll på allt på en och samma plats. Dessutom följer deras räntor oftast utvecklingen åt samma håll, vilket gör valet av bank mindre avgörande för räntans del.
Avanza betalar ut räntan månadsvis vilket är nice.
Utifrån min erfarenhet så startade jag ett SBAB konto fast att jag hade Avanza+sparkonto var att jag ville separera min sparbuffert från mina övriga sparande. Jag hade tendens att göra uttag från Avanza sparkontot som ett nöjeskonto för att köpa prylar och resor ![]()
Jag skaffade ett SBAB sparkonto för skapa en form mentalbokföring för mig själv, dessa pengar hos SBAB ska inte göras uttag på utan det ska endast göras insättningar. En annan fördel är hos SBAB tilldelas ett kontonummer som det kan göra regelbundna överföringar till kontot.
Sedan dess har kontot gått från några hundralappar till att ha 5 siffror belopp sedan starten 2023.
Lite som ovan talare. Det är mental bokföring och gör det lättare att göra rätt val.
Jag har Avanza för allt långsiktigt, och går sällan in där då allt är automatiserat. På så vis har jag en mental blockering att inte pilla eller ta ut pengar från Avanza.
Jag har SBAB för Buffert och plannerade utgifter. Här kommer och går det pengar till renoveringar och semester, men det är ändå skillt från den plattform där jag har pengar som jag rör mig med under månaden.
Jag har även min lönebank, där har jag mitt fria kapital som jag betalar räkningar, mat och vardags livet med. Jag vet vad jag har och anpassar mina utgifter efter vad jag har där. Lite löjligt men hjälper mig mentalt att tänka och känna kring mina pengar på ett smart vis.
Alla är ju olika och för vissa är detta överdrivet, för andra(som mig) så är det ett bra sätt att leva gott och ändå göra smarta val. Detta utan att bli lockad att känna mig rik och spontan när jag ser pengarna på kontot.
En skillnad senaste åren är att jag har upplevt att räntan har varit bättre hos SBAB, dessutom uppskattar jag möjligheten till fasträntekonton som SBAB har.
Inte så värst stor skulle jag gissa på. Skillnaden är väl att du aldrig kommer få bästa räntan. Just nu ligger rörlig sparränta på SBAB på 2,25%. Jämfört med diverse nischbanker (compricer.se) som ligger på 3,95% och dalande. Det är för stor skillnad för egen del att inte utnyttja en sådan ränteskillnad.
När har Avanza erbjudit den bästa räntan?
Månatlig utdelning är ju riktigt bra! Sen är det ju bara att lägga in pengarna i fonden. ![]()
Jag lutar mer åt Avanza men SBAB tycker jag också om och kommer definitivt använda i framtiden när jag ska ta bolån för att köpa lägenhet.
Jag vet men jag känner mig inte säker att skicka runt pengar till flummiga företag, jag håller mig till de jag litar på och känner till.
Är ju nice blir som ett litet månadslön, sen kan man välja om man vill investera eller använda pengarna.
Det är ditt eget val om du inte vill ha högre ränta. Jag har väldigt många nischbanker och alla har insättningsgaranti.
Hur blir det med skatten varje månad hos Avanza Sparkonto? Måste man deklarera något? Eller de klart när man får utbetalning?
Fick du svar angående Froda förresten.
De har stängt och öppnar imorgon. Så räknar med svar imorgon.
Jag tänkte öppna en Froda konto, jag litar på Froda och Borgo med tanke på att Avanza har sammarbete med dessa.
4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Baksidan av sparkonton hos nischbanker