Avanzas 5 indexfonder

Hej ,

avanza har 5 st indexfonder ( vad jag vet ) .

1, hur säker är man på att dom följer index ?

2 , är dom motsvande andra indexfonder i dom större bankerna .

tacksam för svar

Med vänlig hälsning, L

Läs på morningstar, fondfaktabladet och informationsbroschyren innan du köper något

Hej!

I fondfaktabladen så står det vad dom ska följa för index och det kommer dom att göra då det annars är bedrägeri.
Det kan säkert skilja lite men kommer inte vara några större skillnader.

Avanzas fonder är ”matarfonder” alltså fonder som matar vidare pengarna till andra fonder och låter dom placera pengarna. I Avanzas fall är det Amundi som är förvaltaren. Större bankerna har egna förvaltare som placerar pengarna.

Själv har jag lite svårt för dessa matarfonder. Även om det i teorin ska fungera är jag skeptisk. Det är som att införa en till onödig länk i en kedja och hävda att denna länken är oförstörbar då man hävdar att det inte är mer riskabelt. Men i min värld är en kedja aldrig starkare än sin svagaste länk och ytterligare länkar i en kedja ökar alltid risken för brott. Det finns ytterligare en part här, och det ökar risken för att något kan gå tokigt.

En part till kan begå bedrägeri, en part till kan bli hackad, en part till i ett annat land har en regering till som kan göra ingrepp i privat ägande, ytterligare banker som kan bli låsta i bojkotter, en part till som kan få för sig att tolka världen annorlunda (som i “spiltan räntefond sverige”-fallet) osv.

Rimligtvis borde direkt ägande av andelar i en fond som är fysiskt replikerad och alltså faktiskt innehåller aktierna vara det man vill ha. Man vill inte att något händer, någon kursar, och så visar det sig att det man hade var ett mapper med ett löfte av att leverera en viss utveckling. Löftet ska egentligen infrias av någon annan, som i sin tur fått ett löfte av en tredje som har gått i konkurs och ansvarige syntes senast på andra sidan jorden å inte kan kontaktas.

ErikA - intressanta reflektioner. Frågan är varför Avanza inte knåpat ihop fonderna själva utan kör på med dessa matarfonder? Är det billigare?

Troligtvis för att det blir billigare för Avanza i längden att överlåta forvaltningen till några andra som redan gör exakt det jobbet, annars ska Avanza tillsätta en förvaltare som ska göra det jobbet samtidigt som avgiften ska vara så låg så blir det nog ingen plusaffär för Avanza i det fallet.

Där ser man.
Förhoppningsvis är matarfonden ok och inte är behäftad med en risk.