Avanzas Superlånet - 50 000 kr gratis på flera konton

Hej på er,

Jag har ett upplägg på Avanza där jag har ett ISK med majoriteten av mina pengar och en KF med en klump Avanza Global. Jag har tillgång till Avanza Superlånet på båda dessa, och anledningen till att jag kör så är för att kunna ta del av IPOer på båda utan att sätta in ”onödiga” pengar. Många av er kör säkert liknande upplägg.

Då jag i vanliga fall inte vill låna till ränta har jag tidigare balanserat lånen så att de totalt varit på 50 000 kr, men vid ett tillfälle nyligen råkade jag gå över gränsen, totalt sätt, och till min förvåning uppdaterades inte räntan.

Jag skrev då till Avanza och frågade om gränsen på 50 000 gäller per konto/lån eller per kund och fick då svaret enligt nedan.
”Det gäller per kund, du måste själv säkerställa att du inte bryter mot kreditavtalet genom att överutnyttja gränsen på 50 000 kr till 0% ränta.
Med vänliga hälsningar
Avanza”

Jag blev lite konfunderad, läste avtalet och svarade tillbaka
” Hej igen,
Jag vill såklart inte utnyttja en eventuell miss i avtalet, men framgår det verkligen att kunden är skyldig att säkerställa det? I avtalet står det att räntesatsen uppdateras automatiskt.

Säg nu att jag vill utöka min belåning bortom 50 000 kr, men att jag har mina innehav uppdelat, hur får jag då räntesatsen att uppdateras?

Med vänlig hälsning,”

Än så länge inget svar på det efter en vecka och jag blir bara mer och mer sugen på att pusha gränsen bortom 50 000 kr lån till 0 % ränta, även om det fortsatt känns lite fel med tanke på det första svaret jag fick.

Så vad säger ni forumet, är detta något ni nyttjat eller tänkt på tidigare? Har någon kikat på avtalet och gjort samma eller en annan bedömning än den jag gör? Någon som blir sugen att låna mer än 50 000 kr gratis, eller är det bara girigt och man bör vara nöjd med det man de 50 000 som man faktiskt får?

Låg du över gränsen över natten eller var det tillfälligt inom en dag?

Över ett par dagar :nerd_face:

Jag kan inte bara ha länsförsäkringar global och guld etc för att kunna ta lånet?

Nä, det måste vara värdepapper som ingår i Superräntan. Länsförsäkringar Global Indexnära ingår inte i Superräntan. I så fall får du byta till Avanza Global.

Nae, tyvärr är det inte jättemånga fonder, förutom avanzas egna, som är godkända för ”superräntan”.

Är det värt att lägga in pengar i Avanza global bara för det eller hur ska jag göra för att enklast komma åt lånet?

Här går väl åsikterna här på forumet isär. Jag tycker det är värt att köra Avanza Global och Avanza EM, för att få tillgång till superräntans 0 %. När man har ”maxat” superräntan tycker jag att det finns bättre fonder, iaf för Avanza Global. Men därför tycker jag det är intressant om man kan gå förbi 50 000 gratis-lån.

Nordnet har fler fonder som ger tillgång till deras motsvarighet på 0.89 %, vilket jag tycker är bra det också :innocent:

1 gillning

Nu får du ta detta med en stor nypa salt för jag är bara en vanlig småsparare.

Om du lånar 15% extra och får en avkastning på 5% per år, då har lånet gett dig 0,75% extra avkastning. Skillnaden mellan Länsförsäkringar Global Indexnära och Avanza Global handlar om någonstans kring 0,04%. Så om du vill ha hävstång/lån, då är det absolut värt att byta till Avanza Global.

Men läs på ordentligt om vad det innebär att ha hävstång så du vet vilka extra risker du utsätter dig för. Du förlorar ju också mer i nedgångar.

Jag har valt Avanza global och Avanza EM utifrån att de kvalificerar för superlånet, framför andra alternativ. Jag använder inte lånet, men vill ha möjligheten att göra det vid ett kursras. Det är helt enkelt ett sätt att se till att jag har lite mer torrt krut om allt går åt skogen. Är därför också intresserad av vad som faktiskt gäller. Har Avanza svarat på din sista fråga?

Ne, de har ju inte det. Det tog drygt en vecka att få svar på första frågan och nu har jag inte fått svar på ytterligare en vecka. Vet att de har mycket frågor att hantera, men kan inte hålla mig ifrån att tänka att det faktiskt är en miss från dem.

Det låter som något är fel, ja. Jag upplever också att Avanzas support är långsam när det är lite mer komplexa frågor.

Fick svar nu
”Hej,
Det står att det är 50 000 kr till 0% ränta och det är vad som gäller per kund, inte per konto.

Vi har ingen systematik byggd för detta utan det är du som ansvarar för att säkerställa detta.

Du kan flytta pengar mellan dina konton för att balansera din totala belåning.

Med vänliga hälsningar”

Jag tycker inte det svaret stämmer överens med avtalet och funderar på att köra på 🥸
Någon som tänker likadant? :see_no_evil:

Dem har helt enkelt inte en lösning eller bugg i sitt system. Så eftersom de inte kan visa rätt data så kan jag som kund hävda att jag bli vilseled av deras information eller? Har de fler buggar där de inte kan visa rätt data? Data som jag som kund baserar mina beslut på?

Om jag har nyttjar superlånet på 2 st olika konton och håller mig på vardera konto under 50 000 men över 50 000 totalt samtidigt som Avanza visar att jag på vardera konto inte behöver betala någon ränta så tycker jag att det är vilseledande.

Om man inte har systemstöd att visa rätt information så undrar jag om de har systemstöd för att ta betalt.

Så med 50 000 i avanza em går det superlåna 50 000?

Nja, till 0 % ränta får du låna 10 % av ditt innehav. Så för att få låna 50 000, som är den övre gränsen per kund (eller som jag vill få det till per lån) behöver du investerat 500 000.

Vill du låna mer så stegas räntan upp.

1 gillning

Ja, dessa fonder är så gott dom identiska förutom att de beskattas lite annorlunda. Men skillnaden där är myyycket mindre än vad en hävstång på 50 000kr skulle göra.

Identisk med Lf global indexnära?

De följer samma index och har mer eller mindre samma aktier i sig. Så om man står mellan Avanza Global eller LF Indexnära så spelar det ingen större roll vilken man väljer. Därför kan man med gott samvete välja Avanzas fond för att kunna ta del av lånet.

2 gillningar

Eftersom jag väljer lysa istället för någon av portföljerna så kommer jag ju då missa chans på superlånet. Eller hur skulle jag kunna kombinera?