Nu ingår alla fonder i Superräntan hos Avanza

Fick precis meddelande från Avanza:

“Idag torsdag den 27 maj blir alla belåningsbara fonder godkända för Superränta samtidigt som vi höjer belåningsvärdet för ca 700 fonder.”

Det måste vara en av de bästa nyheterna på länge. Verkar som att det inte längre är marknadsföringsavdelningen som gör deras kreditbedömningar. :smiling_face_with_three_hearts:

7 gillningar

Prisa gudarna! Nu är det bara att låna på! :partying_face:

4 gillningar

De kom väl på att de hellre lånar ut pengar till Brummer Multi-Strategy än enbart Avanza Global.

1 gillning

Framför allt kan man välja att investera i de fonder man egentligen vill ha, och inte i Avanzas okej-det-får-väl-duga-då-alternativ.

5 gillningar

Nu har folk möjlighet låna pengar för att investera i de dyra “bästa” aktiva fonder och bli ännu rikare :joy:. Efter så många års börsuppgång borde man fundera lite när man belönar portföljen! :thinking:. Man borde inte höja risken istället vara nöjd med den risken man redan har idag. Men nu blir det ännu mer lockande att låna pengar :joy::thinking:.

5 gillningar

Så förbannat gött!!!

Troligtvis så har väl Avanza sneglat på sms långivarna som nu ger lån för aktieköp. Finns stora pengar att tjäna där!

Kanske inte det smartaste att ta sms lån med 20% ränta och köpa Tesla direkt…

1 gillning

Precis, har haft 50 % avanza global och lf global indexnära av mitt glabalinnehav av denna anledningen tidigare, för att kunna få lite hävstång/buffert via krediten. Men nu kan jag köra LF all the way.

1 gillning

Med lite hävstång kanske dessa fonder kan bli lika bra som en indexfond kanske :wink:

2 gillningar

Precis min tanke. :slight_smile:

Det här gör mig ännu mer sugen att strunta att ha passiva hinken hos Lysa utan istället ha den i LF Global Indexnära med hävstång!

5 gillningar

All in AuAg Silver Bullet med 90 procent belåning! :rocket:

12 gillningar

Äntligen kan man bli rik snabbt, tyckte 100% silverbullet var lite väl stabilt…

3 gillningar

Precis. Det är allas rättighet att bli miljardär innan 20 år.

3 gillningar

Jättebra med förbättringar men superlånet lämpar sig väl bäst för lite mindre portföljer?

Är bara de första 50 000 kronorna som är räntefria sen betalar man ordinarie ränta.

Vill man låna mer än så verkar Nordnet vara billigare.
0,89% (Nordnet) vs 0,99% (Avanza)

För att få 0,99 % på Avanza krävs att du har 1 miljon kronor.

På Nordnet har du dock den dumma 70 %-regeln. Den som gör att 10.000 kr i ett fond med 70 % belåningsgrad är bättre än 1 miljon kronor i en fond med 60 % belåningsgrad.

Törs man hoppas på ett motdrag från Nordnet och att den korkade regeln försvinner? :pray:

Ah ok hade inte koll på 70-regeln :+1: ska kolla det

Du kan ju låna många gånger fler än så. På det nya beloppet får du ju också en ny belåningsgrad… :palms_up_together::gem:

4 gillningar

Jag har ca 600k i avanza global. Ska jag byta till LF global?

Undrar detta med. Men jag tar det nog vid ombalansering nästa år. Orkar inte dribbla.

… och en till ändring hos Avanza som kom idag. Alla får samma “låga” räntor på deras Superlån oavsett förmånsnivå.

4 gillningar