Utnyttjar du Avanza superlånet (0% ränta) om inte, varför?

I dessa surdegs tider på börsen, vet vi samtliga här på RT (förmodar jag) att de bästa affärerna görs i sämre tider. Då oroliga och kortsiktiga individer säljer av delar eller hela sin investeringsportfölj, tenderar börsen att falla mer än vad som är rationellt.

Avanzas “superlån” erbjuder dig 0% ränta, vid max belåning 10% (upp till 3milj kr) av ditt innehav.

Så nu till min fråga, har DU tagit del av avanzas superlån, om inte varför? Vad är era argument för att inte utnyttja detta, i mitt tyckte, mycket fördelaktiga verktyg?

Jag är nyfiken hur ni tänker och om det är något jag missat? Är nämnda lån för bra för att vara sant?

För egen del gör jag inte det då jag redan har en rätt rejäl indirekt hävstång på mitt börskapital via hög bostadsbelåning :slight_smile:

Men du har rätt i att det är ett mycket förmånligt och högst rimligt lån upp till en viss gräns om man har lång tidshorisont och en stark mage. Särskilt i dessa tider!

1 gillning

Jag tycker att låneerbjudandet är bra men är inte intresserad av att öka risken. Antar att många kommer svara något liknande.

4 gillningar

Använder inte. Tycker lånet känns för osäkert och orkar inte krabba för 8% belåning.

Jag är FIRE om ca 10 år utan belåning och jag nöjer mig med den prognosen. Känner inte att jag behöver ta mer risk.

3 gillningar

Nej. De värdepapper jag har investerat i ingår inte i deras superlån. Surt sa räven.

1 gillning

Sammanfattning: Om man dock har fonder som har bra belåningsvärde på Avanza och bara vill ha lite gratis högre risk/avkastning - kör på med Avanzas superlån. Gratis är alltid gott :grin:

Lite av en rant om avanza, jämfört med Nordnet här under.

Jag har kollat mycket på detta genom åren, men sett för många problem med Avanzas superlån ( I jämförelse med Nordnet). Dels så har Avanza väldigt begränsat utbud av fonder/ETF osv, samt så har de satt väldigt låg belåningsvärde på dessa. Min portfölj på Nordnet skulle ha markant lägre belåningsvärde, på Avanza.

T.ex LF Global på avanza = 80%. I min portfölj 90%.
LF tillväxtmarknader = 60%. I min 80%
Spiltan aktiefond investmentbolag = 80%. VS 90%
SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF = 0%, VS 85%

För mig som gillar belåning och helst ligger på 15% belåningsgrad, tycker jag att det är mer värt med Nordnet.

Bonus-anledning: När jag mejlade Avanza länge sedan om varför de inte inkluderade LF Global i superlånet (eller hade lägre belåningsvärde på denna jämfört med Avanza global), fick jag ett superdrygt svar om att deras fond var bättre och att jag var typ dum som inte förstod det. (sorry for rant)

2 gillningar

Jag förstår inte vad du menar. Jag har 20 % belåning, har köpt LF Global Indexnära för hela lånet. Varför funkar inte det för dig?

1 gillning

För att man kan vilja ha andra fonder/ETF:er I portföljen, vilka på avanza har lägre eller inget belåningsvärde. Eller tänker jag fel någonstans?

Avanza inkluderar alla fonder i superlånet och LF Global går utmärkt att ha 15 % belåning på, trodde det var detta du var ute efter :slight_smile: ETF:er vet jag tyvärr inte.

1 gillning

Ja, jag använder det. För min del handlar det om att jag har högt månadssparande sett till investerat kapital.
Sålde ifjol av stora delar av mitt sparande för att köpa bostad.
10% i belåningsgrad innebär för mig 2 månaders sparande. Så ser ingen större risk då ja kan betala tillbaka hela lånet inom 2 månader. Ligger på ungefär 15% just nu.

1 gillning

Att många av ETF:erna inte har något belåningsvärde/ränterabatt är dåligt, det håller jag med om… men förstår inte varför du klagar på att LF Global “bara” har 80% belåningsvärde?
80% belåningsvärde skulle ju motsvara en hävstång på 5x.

3 gillningar

Jag har inte använt det tidigare på grund av relativ okunskap och känslostyrd riskaversion men har väl landat i slutsatsen att jag borde börja, investerar ändå uteslutande i indexfonder hos just Avanza. Är dock osäker angående kommande räntehöjningar…

Kanske en jättedum fråga men hur blir det nu när reporäntan går upp? Kan man förvänta sig att räntan på Superlånet kommer att gå upp i samma takt eller lånar Avanza in pengarna på något annat sätt och således kan behålla nollränta oberoende av reporäntan?
Vid en ränta på låt säga 2 % blir ju lånet betydligt mindre förmånligt förutsatt att förväntad börsutveckling är oförändrad omkring 7 % långsiktigt…

Mer bara att belåningsgraden man vill ha (ex 15%), baseras på den totala belåningsvärdet av portföljen. Så en 10% skillnad (eller kanske 20 - 30% om man gillar EM / ETF:er), i belåningsvärde gör att man kan låna mindre.

1 gillning

Ok, jag förstår.
Jo, känns som att Avanza ligger lite efter på ETF-fronten som ju nu är enormt populärt internationellt.

Använder inte.

1/3 av mina ISK-slantar finns på Avanza. 10% där innebär ca 3% på helheten. Går börsen upp 25% är det mindre än 1% av helheten. Gratis, visst… men uppsidan känns inte som att det är stor nog för att jag ska palla strula med det.

Dumt? Kanske.

Avanza har höjt räntorna på belåningsgrader över 10%, med ca 0,2%. Vet inte riktigt om de tänker sig att ändra superlånet om räntorna stiger ännu mer, men det är väl såklart möjligt. Dock kan man inte veta så jag fortsätter som jag gjort. Men även om räntorna höjs så är inflationen fortfarande högre än räntan, och det skulle därför fortfarande vara värt det med lånet.

Använder. Ca 25% belånad lekhink. Mest för att jag inte orkar föra över pengar. Och det är en lekhink så går den åt helvete så är det inget att gråta över. Det var ju kul?

Har i princip bara använt det vid börsintroduktioner så jag slipper sätta in pengar innan jag vet om jag får tilldelning. Bra att ha men känns lite invecklat.

Jag tänkte också initialt att en ökad inflation kan vara ett argument för att lånet ändå är värt det men stämmer det verkligen?

Det enda inflationen betyder är väl att lånet torde minska i förhållande till ens inkomst och övriga utgifter, vilket ju kan vara bra för att “äta upp” exempelvis bostadslån där man köpt en fastighet vars värde kan öka i takt med inflationen, men den förväntade avkastningen på börsen ökar ju inte i takt med inflationen (utan riskerar ju snarast att minska)?

1 gillning

Exempel: Jag lånar 100 000:- till 1 % ränta i tio år och lägger undan som kontanter i ett bankfack. Inflationen är 2 % per år under samma tidsperiod.

Efter 10 år har jag fortfarande 100 000 kr som nu är värt (typ) 80 000 kr och jag har betalat 10 000 kr i ränta… Värdet på mina 80 000 kr + 10 000 kr i betalad ränta är (typ) 90 000 kronor och understiger således de 100 000 kr som jag lånat men jag har inte direkt tjänat några pengar på processen… Jag har visserligen fått “rabatt” på lånet men om det jag investerar i inte ökar i värde i takt med inflationen hjälper inte inflationen mig?