Nu ingår alla fonder i Superräntan hos Avanza

Ser att vissa tycker att ingen belåning är nog med risk, men jag tycker det beror väldigt mycket på individuella förutsättningar - och speciellt ålder. Det är vissa kända investerare som har den “extrema” åsikten att det är oansvarigt för en ung person att inte belåna portföljen, då de skulle ha högre chans att uppnå sina finansiella mål.

Jag skulle säga att jag håller med till väldigt stor del i det, och argumentet verkar hålla också i praktiken och genom historien. Dock är jag mer osäker på när man ska dra ner belåningen, när man kontinuerligt blir äldre. Det är nog väldigt individuellt - igen :grin:

Man får inte glömma att vissa har rejäl belåning och därmed stor hävstång genom att de har bolån samtidigt som de investerar på börsen. Att då dessutom belåna portföljen kan ge mer hävstång än vad många vill ha.

1 gillning

Håller helt med. Även fast pengarna på börsen är tänkta att vara längsiktiga och separata från den vardagliga ekonomin, blir det ändå en större risk att behöva sälja av i fel tidpunkt om man har lån som kan påverka ens vardagsekonomi negativt.

Tror argumentet gällde lån på netto-positivt avkastande tillgångar generellt. Nu har ju bolån varit det historiskt sett men framtiden är ju såklart inte säker.

-Edit
Jag såg nu att jag på något sätt hittade en jättegammal tråd :joy: Kanske inte är jätterelevant nu då :person_facepalming:

1 gillning