Avk i procent och i kronor på Avanza

Växlade läge till Från start och från avk i % och blev gladare, men har jag anledning till det?

Under detta år står det -15 % och -225 000. Visar jag istället från start står det 83 % och 100 000.

Nu vet jag att de beräknar % och kronor olika, men ligger jag alltså fortfarande 100 000 plus på investerat kapital? Vore trevligt i dessa tider att fokusera på.

Förstår Avanzas exempel att % och kronor visar olika saker och beräknas på olika sätt. Men sedan visar räkneexemplet bara det omvända, alltså +% och -kronor.

Det vore väldigt snällt om någon lite pedagogiskt kan förklara hur det fungerar när det står +83% och +100 000 för utveckling sedan start.

Hej Martin!

Sedan start menas med avkastning, beror på var du står i appen/hemsidan när du kollar, sedan du antingen startade kontot eller sammanlagt din tid hos den banken.
Så då har du en mycket längre tidshorisont om du har varit kund en längre period när du väljer “start” än när du väljer “i år”.

Så du tänker rätt, om den visar att du är plus ca 100 000kr sedan start så stämmer det, detta visar då att även om det har varit en brant nedgång så står du fortfarande plus långsiktigt i dina investeringar!

Tack Robin
Hade tänkt ringa Avanza men inte kommit mig för ännu.

Utveckling i kronor talar om hur det gått i faktiska pengar.

Utveckling i procent visar hur det gått som om du haft samma belopp hela tiden.

Tänk att du investerat under 10 år men små belopp, som gått upp mycket. Sedan sätter du in ett stort belopp i februari i år.

Corona kommer. Du kommer ligga minus i kronor eftersom du hade mycket mer pengar när nedgången kom än tidigare under uppgångarna. Men utvecklingeni procent kompenserar för det för att se hur det gått om du inte gjort insättningar (eller uttag)