Balansering av pensionfonder när man närmar sig att gå i pension

Jag är 62 år och har i stort sett alla pensionsfonder i aktiefonder med risknivå 5-6.

Tänker eventuellt gå i pension under nästa år.

Söker tips på hur att tänka när det gäller balansen mellan aktiefonder, risknivåer, räntefonder, etc i detta läge?

Jag börjar svara så får vi se om någon hakar på.

Det är svårt att ge ett bra svar om man inte ser hela din ekonomi, men rent allmänt resonerar jag så här.

Rent statistiskt kommer du att leva mellan 20 till 25 år till. Under denna tid kommer du att uppleva både upp och nedgångar på börsen. De pengar som du tänker konsumera inom 5 till 10 år kan du lämpligen ha i räntebärande papper. För övrigt kan du köra som vanligt.

 

Hej!

Håller med Nestor, svårt att veta hur din ekonomi ser ut.

Lyssna på denna podden om olika hinkar, planera sedan ditt sparande ut efter det!