Bankkort som kan delas?

Är sedan några månader godman åt min lillebror som är har en intellektuell funktionsnedsättning och autism.

Nu har jag stött på ett problem som jag undrar om någon har en bra lösning på:

Han behöver regelbundet få hjälp med inköp av exempelvis frukost, kläder, utflykter osv. Han bor på en gruppbostad och personalen hjälper idag till med detta genom att använda hans bankkort med tillhörande kod. Denna lösning är egentligen inte tillåten av vare sig banken eller överförmyndarnämnden. Kortet är dessutom kopplat till hans transaktionskonto där det kan finnas upp till 30 000:- vilket känns riskabelt. Vid ett tillfälle (på 13 år) har det även försvunnit pengar då en vikarie tog ut pengar till sig själv på bankomaten.

Jag skulle nu vilja hitta en bättre och säkrare lösning på detta, men stöter på patrull åt alla håll.

Ett alternativ är att jag tar ut kontanter och ger personal på gruppbostaden varje månad. De måste då kvittera ut dem samt lämna in kvitton regelbundet. Men de har som regel att man bara får ha en begränsad mängd kontanter av säkerhets skäl. Mycket mindre än vad han behöver. Pengarna skulle dessutom förvaras i ett säkerhetsskåp som hela personalen har tillgång till. Dessutom godtas inte kontanter överallt vilket skulle begränsa honom mycket.

Jag har även kollat upp om han kan få ett ytterligare konto med tillhörande bankkort som jag kan föra över en mindre summa till varje månad (så kallat fickpengsskonto) för att åtminstone minska risken att en större summa skulle försvinna. Det tillåter dock inte banken, då man måste kunna använda kortet själv för att få det utfärdat. Egentligen ska han inte ens få ha det kortet han har idag.

Frågan är alltså hur han ska kunna få hjälp med sina inköp på ett tillåtet och säkrast möjliga sätt. Finns det något bankkort som får delas på något sätt?

1 gillning

Jag tänker att den här frågan borde ställas till FUB eller liknande organisation i första hand.

Tack för tipset! Har pratat med överförmyndarnämnden, LSS-handläggaren, gruppbostaden och nuvarande banken och ingen har hittills haft någon genomförbar lösning. Jag har inte kollat med FUB, men det ser tyvärr ut som om man måste vara medlem för att få rådgivning.

Den typ av rådgivning som du nämner låter inte som det du behöver. Detta är konsumentupplysning och något som deras kansli i första hand borde ha koll på. Frågan är i grunden om det finns någon korrekt och fungerande modell eller om det är att fuska sig fram som gäller.

1 gillning