Behöver tips på upplägg för att eventuelt slippa kreditkort

Hej forumet,
Jag har nyligen upptäckt att jag och sambon kan få bonus hos t.ex. Coop, Hemköp, Willys, etc. utan att ha med ett bonuskort. Vi kan enkelt koppla våra respektive betalkort till matkedjans bonussystem. Jag är superlycklig som klarar mig med t.ex. enbart ApplePay.

Nu till min fråga: En sak jag stört mig på sen Coop bytte kortutfärdare till EnterCard är att jag inte får lov att ha ett plussaldo på mitt matkonto. Allt vi handlar betalas med kredit och återbetalas månadsvis via faktura. Sannolikt likadant som många andra familjer gör. Jag vill hellre ha möjlighet till kredit och istället primärt använda ett plussaldo på kortet som jag överför månadsvis från min lön.

Jag måste också tillägga att jag har ett CarPay-kort där jag tankar, tvättar, har servicekostnader, etc. till bilen, samt ett Klarna-kort för oförutsedda utgifter eller eventuellt stora köp som jag vill betala vid sidan av. Jag och sambon har helt separata betalkort för våra individuella köp.

Vad är ert tips på hur jag underlättar för mig själv och familjen då jag och sambon måste kunna ha varsin betalmetod för att handla matvaror och vill kunna utnyttja en kredit som sista utväg? Syftet är att vi vill kunna separera kostnader på bilen, matvaror, etc.

Tack och god fortsättning!