Skaffa nytt bankkort/konto snabbt?

Hej,

Jag befinner mig i en lite krånglig situation, då min mamma har drabbats av kognitiv svikt, så på sistone har hon behövt mycket hjälp med sådant hon förr klarade själv. En sådan sak är hantering av bankkort, som inte fungerar bra längre. Kort sagt är jag inte bekväm med att hon går runt med kortet som är kopplat till alla hennes tillgångar och fick nyligen tipset om att öppna ett separat bankkonto med ett nytt kort, där man kan sätta in mindre summor som hon kan ha tillgång till när hon handlar.

Har kollat runt lite, men det verkar vara rätt så krångligt. Den (stor)bank vi har kan inte öppna ett helt nytt konto åt henne, utan det måste vara kopplat till hennes nuvarande och då försvinner ju hela poängen med det, medan en annan har sex månaders väntetid och den tredje tydligen inte kan öppna ett nytt konto för detta syfte. Ska väl kolla med den fjärde storbanken, men undrar om det finns någon annan mindre bank där man kan öppna ett nytt konto med tillhörande kort för små vardagstransaktioner. Det ska givetvis vara enkelt, säkert och snabbt ordnat (skulle helst vilja ha det fixat nu när sommaren är på ingång).

Du kan kolla på den här om det passar dig :+1: . Helt gratis kontantkort :+1: . Hämta appen logga in med mobilt bank id och sedan kommer kort hem om 3 -5 dagar . Bara sätta in pengar hur mycket man vill och handla.

Har du tillgång till hennes konto kan du ju minska saldot där. Det bör förresten alla göra.

Annars får du väl tala med hennes bank, förklara din oro och be dem minska saldot.

1 gillning

Måste det vara ett bankkort kopplat till kontot där de större tillgångarna finns?
Annars kan man väl bara öppna ett annat konto och föra över pengarna dit och ha kvar det nuvarande som det till vardagstransaktioner.

Jag har själv ett sånt upplägg, där jag har buffertkonto utan något kort kopplat till det.

2 gillningar

Northmill bank har ett kontantkort med enkel och smidig app gratis och ett sparkonto med 0,92% ränta på köpet :slightly_smiling_face: Snabba insättningar och uttag​:+1:

2 gillningar

Kan man swisha över pengar direkt i från sparkonto till betala ? Är det gratis uttag i från bankomater ?

I northmill kan man swisha har installerat den nyss väldigt clean design bättre än rocker eller lunar kan inte svara för PFC.

2 gillningar

Ja man gör en överföring i appen från sparkontot till debitkontot och pengarna förs över direkt.
Fria uttag dock vet jag inte hur mycket.

3 gillningar

På nordea är det iaf jätteenkelt att ha ett personkonto som är kopplat till kortet (där man har en mindre summa) och sedan ett sparkonto där man har den större summa utan någon
koppling till kortet.

1 gillning

Vilken bank har hon?

Jag förstår nog inte vad du menar, för på min lilla sparbank är det inget konstigt alls att ha visakortet kopplat till ett annat konto än lönekontot. Har haft det så i minst 15 år.

Tror att det fungerar så på alla banker att du kan koppla bankkortet till vilken konto du vill. Men det finns ett problem men storbanks debit kort att du kan handla för mer pengar än vad du har på kortet och hamna i minus kredit samtidigt som du får betala övertrasserings avg.
Har kollat nu på min Skandiabank att det går smidigt begränsa kort uttag och köp i appen. Det fungerar fint.

BankNorwegian med beloppsgräns och autogiro/e-faktura med automatisk betalning i storbanken.
Detta blir en slags bubbla för max skada som kan ske.

Edit /
Försök skaffa ett kort som det inte går att skapa bankId med.
Möjlighet att själv välja kod är bra för äldre med minnesproblem.

Själv har jag två konton i min "vanliga " bank. Ett är kopplat till kortet, ett annat är ett “buffertkonto”. Jag kan inte handla för mer än jag har på mitt kortkonto men jag kan när som helst föra över pengar från sparkontot till kortkontot, som förs över direkt.

Annars tar det väl en sekund att skapa ett sparkonto någonstans? Jag förstår nog inte varför det ska vara ett kort kopplat till bägge konton?

Tack för svaren.

Hon har Nordea. Jag vet att det går att ha ett konto kopplat till kortet och ett eller fler som inte är det. Dock ligger de ju alla på samma övergripande konto när man loggar in på nätbanken, och det är det som jag vill undvika. Pratade med kundtjänsten om detta, men det går tydligen inte att öppna ett konto som inte ligger bland de övriga på nätbanken.

Det skulle ju gå att sätta upp ett separat buffert-konto i en annan bank. Det har jag själv via Avanza+, men för hennes del är det nog tydligast och ganska viktigt att alla hennes tillgångar ligger där de alltid har funnits. Jag fattar att det inte är helt logiskt ur ett praktiskt perspektiv, men ibland måste man ju ta hänsyn till det emotionella särskilt när folk blir äldre (typ att saker helst ska vara som de varit tidigare). Dock får jag nog ta mig ytterligare en funderare på detta om jag inte hittar någon annan lösning, för det är ju onekligen enkelt att fixa.

@Jakke Tack för tipset. Tyckte dock att det var lite dåligt med info på sidan. Vet du om man måste ha mobilt bank-id för att kunna använda tjänsten (eller registrera sig), eftersom hon inte har det? Och man betalar inte på kredit eller så, utan med pengar som finns på ett konto? Använder du själv tjänsten?