Bankkris? Sälja eller behålla?

Hej, i hopp om att någon vänlig själ som är mer insatt och har ork att svara:

Lite nervöst på börsen nu med tanke på hur det låter kring flera banker i världen nu. Hur ska man tänka? Tror ni att det blir en börskrasch? Vågar man låta pengarna vara kvar eller är det läga att sälja och se vad som händer? Jag är tyvärr inte så insatt som jag borde vara och skulle verkligen uppskatta ett resonemang kring detta.

Varför frågar du ens? Du vet redan vad vi kommer svara….

Ingen vet vad som kommer att hända. De som säger att de vet, ljuger, eller lurar sig själv.

Fortsätt köp. Var långsiktig. Försök undvika kolla din portfölj, eller nyheterna för den delen, allt för mycket.

7 gillningar

Om du oroar dig för börskrash kanske du ligger fel i risk? Att investera i aktier är att acceptera krasher då och då, din strategi bör kunna klara dessa. Fundera på om du har tillräckligt med buffer.

Som tidigare nämnts, ingen vet om det blir krash eller rusning nu. Att vara insatt är att inse och ta höjd för det.

1 gillning

Sannolikheten för börskrasch är liten…

Historiskt sett har det oftare gått upp än ned.

Jag förstår din oro och jag känner till viss del likadant. Det vore ju konstigt om man kanske inte kände stress alls när det handlar om hela ens livskapital och kanske framtida pension.

Allt hänger ju också på hur nyligen man gått in i börsen. För de som varit inne i börsen mellan 2010-2021 så har ju börsen gått som tåget och då kanske en nedgång inte känns lika skrämmande, ÄN.
Jag själv gick in, på nytt, i börsen slutet 2021. Gick en med en stor klumpsumma på breda indexfonder och det har varit ett stökigt börsår som mest lyst rött sen dess.
När jag nu i början 2023 äntligen är tillbaka på noll igen så sålde jag faktiskt av hälften nu när bankerna börjar spöka.

Jag tänker att min mentala stress minskar om jag kan gå in mer löpande istället. Så jag tar ut hälften utan förlust nu, för att nu under 2023 köpa in mig löpande istället. Det känns lugnare för mig i alla fall nu när jag får vibbar av 2008…

Ingen vet och ingen kan spå. Man får tänka själv på hur mycket risk man sitter på och om det känns bra eller dåligt.

4 gillningar

Brukar tänka långsiktigt och bara fortsätta månadsspara.
För någon vecka sedan lyssnade jag på P3 dokumentär om förra finanskrisen. Med dokumentären färskt i minne fick jag smått panik förra måndagen och sålde av allt innehav då. Har gynnat mig väl än så länge, men kan lika bra gå åt skogen om börsen börjar vända uppåt och jag inte är snabb nog att hoppa in igen.

3 gillningar

Om du tänker de tankarna, så har du kanske en obalans i dina investeringar och tillgångsslag.

Själv köpte jag in mig i handelsbanken vid öppning :man_shrugging:

Sjukt jag lyssnade på den iförrgår med. Jävligt intressant och man ser samma mönster nu

2 gillningar

Äger en del bank och fastigheter i aktiedelen av portföljen. Såklart är det tråkigt när det ramlar in den ena dåliga nyheten efter den andra. Viktigt att skilja på

• fundamenta, dvs hur mår bolaget rent ekonomiskt
  • marknadens värdering

Nu finns det många bolag som har bra fundamenta men som värderas som bottenskrap. Sen finns det givetvis också bolag man bör hålla sig undan från. Jag är trygg i mitt innehav av Swedbank och Nordea trots att de tappat ca 20% på nån vecka. När börsen får panik dras allt med ner. Sen när marknaden nyktrat till och inga väsentliga problem uppdagats i dessa bankerna, då går det som en raket uppåt igen.

Måste du ha pengarna imorgon? Om inte, sitt still i båten. Börsen har varit en volatil och stormig plats de senaste 12 månaderna, och kommer antagligen fortsätta så under 2023. Inget nytt under solen. På lång sikt är trenden dock uppåtgående.

/

Jag ser ingen anledning att sälja om inte din sparhorisont helt plötsligt har minskat till betydligt kortare typ 0-3 år. Då skulle jag sälja och placera på sparkonto. Men om det är långsiktiga pengar så skulle jag fortsätta vara fullinvesterad med dessa och fortsätta månadsspara.

“Nobody, I don’t care if you’re Warren Buffet or Jimmy Buffet, nobody knows if the stock market is going to go up, down, sideways or in circles”

• Citat från filmen “The Wolf of Wall Street”

Även om denna film är ett spektakel i människans sjukaste natur så är denna mening sann. Ingen vet vad som kommer att hända härnäst.

Det enda vi dödliga människor kan göra är att investera långsiktigt i en diversifierad portfölj. Nu till frågan är om det kommer bli en börskrasch pga bankkrisen så tror jag ej det, i alla fall inte enbart pga detta.

Däremot så finns det en sannolikhet att vi ser en krasch pga flera olika faktorer (kriget, fortsatta leveransproblem, energikrisen osv).

Summa summarum så kan ingen svara på detta, men jag delar din oro.

Enklaste svaret är att du bör ha en portfölj du är bekväm i oavsett hur marknaden går. Min portfölj är för det mesta: 70% index fonder, 15% guld och 15% gov bonds (räntor). Det jämnar verkligen ut upp och nedgångar, och jämfört med index så har det hittills otroligt nog levererat samma avkastning. Obs att jag förväntar mig lite lägre, men jag sover gott och hittar inte på dumheter som att sälja på botten.

2 gillningar

Tror inte på börskrasch,
Men jag skulle satsa på guld- fonder
Ett tag.
Har gjort det själv för säkerhets skull!