Bankränta i andra länder

En iransk vän berättade att hon lät ett arv stå på bankkonto i Iran, då hon får väldigt mycket ränta på pengarna. Jag frågade om det inte kändes otryggt, med tanke på allt. Hon svarade att det gett bra utdelning under de senaste åren hon haft dem där och låter dem stå kvar. Jag hade inget motsvar, men tycker det verkar väldigt otryggt. Förutom att det ganska säkert är mer osäkert, känns det ändå som att det också kan vara en psykologisk faktor som underlättar för henne men förvårar för mig. Hon känner kulturen, marknaden, politiken och har ju föräldrar och släkt där.

Vad tänker ni om räntor i andra länder? Finns det t.ex. mer eller mindre osäkra länder med samma höga ränta? Och beroende på land, kan det vara mer eller mindre säkert än t.ex. börsen?

Om något är för bra för att vara sant, så är det oftast så.

Historiskt sett har Irans inflation legat på runt 10 procent. Nu ligger den runt 30 procent.

Personligen tycker jag det är helt meningslöst att jaga räntor utomlands.

Iranska vågar att ta sina kontanter (kanske en miljon SEK) med sig o flyr. Hur många banker (correspondent banks) hanterar dina kontanter när du skickar kontanter från Sverige till Iran? Hur mycket avgifter ska du betala? Hur stabil är iransk rian motsvar till SEK? Jag tror inte att du kan spara USD i Iran och får ränta.

MLT
Hon fick ett arv där när pappan dog som då av naturliga skäl sattes in automatiskt på banken där först.
Vet inte riktigt vad du menar med “flyr” med en miljon SEK. Hon är en vanligt arbetande kvinna inom ett av de områden som nu står i fokus för vår uppskattning i dessa corona-tider.