Jag sparar till mina barn och har satt av allt i aktieindexfonder då sparhorisonten varit 18+ år. Men nu börjar vi närma oss den dagen den äldsta ska ev. få en del av pengarna så jag tänker jag borde sänka risken genom att minska andelen i aktier och väga upp med lite räntor. Hur gör man detta bäst?
Jag har hört att man t ex har en sparhorisont på 8 år bör max 80 % ligga i aktier? Ska man då bara sälja av 10 % för varje år som går och lägga i räntefonder? Jag borde väl tajma marknaden här så om det är ett riktigt bra börsår så plockar jag ut 10-20 % av kapitalen men är det ett dåligt så tar jag inte ut det? Då kan det blir att man plockar ut alla pengarna vid tre olika tillfällen under nästa årtionde men att alla tre kommit efter bra börsår? Tänker jag rätt?
Det finns inget korrekt svar, men om jag ska resonera lite generellt så tänker jag:
Ja, du har rätt att sparhorisonten ska avgöra aktieandelen. Tumregeln om 10% i aktier per sparhorisont stämmer också.
Men, det gäller ju om pengarna ska användas där när man kommer till slutet. Jag upplever ju att det är skillnad på t.ex. att man går i pension eller om man fyller 18. Om man är 18 år, så kan man ta risken och köra 100% aktier och eventuellt säga:
“Vet du, det är ett kasst läge på börsen, jag rekommenderar att du väntar ca 3 - 5 år att ta ut dem”.
För en ungdom borde det inte spela jättestor roll om man får pengarna vid 18, 21 eller 23. Däremot tror jag att reaktionen skulle bli annorlunda att säga till en 68-åring:
Vet du, det är kasst läge på börsen, så jag rekommenderar att du jobbar 3-5 år till…
För tiden är mer värdefull ju äldre man blir.
Så jag resonerar hemma att vi kör 100% aktier fram till 18-årsdagen och sedan får de ta över andelarna och förhoppningsvis har vi lärt dem tillräckligt för att hantera det klokt.
Tack för feedback. Då blir det att man får marknadstajma lite. Säg att året innan 18 årsdagen är ett superbörsår då kan man plocka ut en del även om det kanske är 3-5 år som det ska användas?
Ja, allt beror ju på hur, när och till vad pengarna ska användas.
Det klassiska är ju annars att plocka ut pengarna som ska användas, t.ex. pengar till körkort, student, resa eller så. Kontantinsats upplever jag ofta kommer lite senare och kan ibland lösas genom att att man lånar på sitt eget boende (om man behöver övervintra på börsen)