Avsluta/rampa ner barnsparande i aktier

Hej forumet!

Ponera följande scenario:

Jag har barn-månadssparat i 15 år i en aktieportfölj med 7 olika bolag och är nöjd med avkastningen så långt. På tjugoårsdagen vill jag att barnet (då vuxen :blush:) skall få hela kapitalet i kontanter (alltså inte papperspengar, men kontanter i meningen inga fonder, aktier, eller andra värdepapper). I detta exempel kan vi också säga att alla pengarna skall användas direkt (t.ex. köpa bostad).

Hur ska jag resonera de närmsta 5 åren tycker forumet? Sälja rubbet nu och sätta in på ett bankkonto? “Månadssälja”? Om månadssälja, i så fall hur? Mycket i början och mindre på slutet eller tvärt om? Eller så “linjärt” som möjligt under de 5 åren?

Tacksam för input!

1 gillning

Det finns ju massa olika sätt men jag hade flyttat rubbet idag till Swedbank Robur Access Mix som är 50/50 svenska börsen och svenska räntor. Ingen valutarisk (eller i 2-3 delar om du är rädd att stå utanför marknaden ett par dagar). Den fonden tycker jag är intressant för medellångt innehav kring 5 år. Billig är den också.

Strax innan 18-årsdagen kan du sälja av även den och flytta allt till ett sparkonto med insättningsgaranti, eventuellt bundet i 2 år om du inte behöver vara flexibel (men det kan vara bra att kunna vara det).

Den här metoden drar alltså ner risken i två steg. I god tid innan 20-årsdagen så vet du hur stor summa det blir eftersom du inte tar någon risk de sista åren.

Två tumregler som jag brukar följa:

Börsen kan sjunka 50% på kort tid som sedan tar tio år att hämta tillbaka.

Med den tumregeln kan du alltså tappa 50% så länge du har kvar bara aktiefonder och 25% så länge du har Swedbank Robur Access Mix.

10% på börsen för varje år du kan låta pengarna vara

Med den tumregeln så är det redan nu dags att dra ner risken till 50/50 aktier/räntor.Alltså hälften på börsen.

1 gillning

Om du verkligen vill ha månadsutbetalning så är ett rätt bra alternativ att flytta hälften till ett sparkonto. Helst ett fasträntekonto där du kan få lite ränta. Andra hälften till Lysa i en 100% aktieportfölj. Från Lysa kan du sedan sätta upp månadsutbetalning. Då kommer du hålla en likvärdig risk som den jag beskrev i förra inlägget, fast du får en global aktiedel istället. En gång om året kan du ta årets utbetalningar och låsa till ett nytt fasträntekonto. Så att alla kontona låses upp samtidigt.

Lite mer jobb än i mitt förra inlägg men kanske ger någon krona bättre avkastning?

2 gillningar

Hej Emil och tack för ditt svar!

Har jag rentav väntat för länge nu vid 15-årsdagen men bara haft lite tur? Borde jag ha börjat dra ner risken tidigare?

1 gillning

Nej, månadsutbetalning har inget egenvärde i sig för mig. Det jag tänkte med “månadssälja” var egentligen att alla rekommenderar och vurmar för att månadsspara/köpa och då tänkte jag att man kanske ska göra tvärs om då man vill gå åt andra hållet så att säga.

1 gillning

Nej då, det är rätt lagom. Man får måla med stora penseldrag :blush:

En sak du kan tänka på med risk är att den exakta slutsumman inte spelar så stor roll nör tidshorisonten är lång. Ju närmre du kommer till slutdatumet, desto viktigare blir det att veta hur mycket pengar som där kommer finnas. Om det idag sjunker med 50% så påverkar det kanske inte så mycket för ditt barn, hen har väl inte ens börjat tänka på att flytta hemifrån. Men något år innan det är dags så kanske man börjar kika på lägenheter eller bokar volontärresor. Då blir det viktigare att vetasslutsumman och undvika en börskrasch så man slipper ändra sina planer. Då har man ju börjat “muta in” pengarna.

Jag skulle vikta ned aktiedelen illa kvickt. 50/50…kanske, men jag skulle nog nästan vara lite mer defensiv och köra 40/60, med 60 procent räntepapper. Aktiedelen kan man väl för all del köra ”till exempel Lysa” på.

Räntedelen lite svårare. Jag skulle nog delat upp det 20/20/20 på räntefonder så som Spiltans räntefond och IKC:s 20 procent rörlig ränta på den bank som ger mest (och omfattas av bankgarantin), 20 procent ränta på bank och låst.

Växla ned igen om tre år till 20/80, och ytterligare ett år senare till 0/100.

Varför I all världen vill du ge detta “kontant”? Anser du att mottagaren är vuxen att fatta egna beslut, så är det väl bara bra om gåvan innehåller en del aktier eller fonder?

När mina barn fyllde 18 fick de med automatik de fonder som jag hade öppnat till dem. Det fanns inte på kartan att jag skulle ge dem kontanter.

2 gillningar

Ska man ge en 18-åring flera hundra tusen, eller vad det kan röra sig om, så vill de till att denne/a har ett ekonomiskt intresse och mognad. Om jag ska tala för mig själv så hade jag inte varit mogen för det.

Ja, och jag tror inte det blir bättre om det sker i kontanter. I mitt fall gick det bra, men visst, ibland känns det som om myndighetsåldern borde vara 25 år…

1 gillning

Jag håller med. Troligen behöver barnet såna summor till en bostad och de allra flesta kör väl hyres i första eller andra hand en period innan man köper något. Tror att få 20-åringar slår till direkt.

Får man pengar på ett konto bjuder det verkligen in till att börja konsumera eller dra på långresa jorden runt snarare än spara (men det kan ju iofs vara TS tanke med pengarna).

Vi sparar till våra barn och antagligen kommer det att landa runt 4-600000 kr när de blir 18. Dessa pengar kommer dock att “användas” till sådant som är dyrt och nyttigt lite allt eftersom. Jag tänker körkort, möbler, insats till lägenhet etc. Vi kommer verkligen inte att betala ut några pengar automatiskt vid 18 eller 20 års ålder, då det helt beror på personlig mognad. Jag själv hade antagligen klarat av detta då jag var väldigt snål och sparsam (men fick inte ett öre), men det vet jag ju inte om mina barn är.

När tiden närmar sig vid 15års-åldern kommer vi att flytta över till räntor/sparkonto successivt. Jag tycker inte räntor är något självklart värdebevarande tillgångsslag vid större krascher. Vi såg vad som hände både för räntor och preffar förra våren. De föll betydligt mer än vad de flesta trodde.

När våra barn bedöms mogna att hantera resten av pengarna kommer dessa att överföras till deras konto.

2 gillningar