Jag måste bara skriva av mig då jag sedan cirka ett par veckor sedan (äntligen!) tog tag i barnens sparande inför framtiden.
Jag har länge känt ett lite dåligt samvete över att inte ha investerat pengar till barnen som de kan få när de blir vuxna. För ett par veckor sedan tog jag äntligen steget och köpte på ett bräde Avanza Global för lika mycket pengar som de har fått i barnbidrag under alla år.
Det är 12 år kvar tills den äldsta är myndig, så sparhorisonten är helt ok som jag har förstått.
Men nu är jag lite orolig över om jag inte borde ha riskminimerat och investerat lit över tid och ingen klumpsumma i fonden direkt. Jag tänker såklart på de senaste dagarnas alla rubriker och börsfall etcetera… Hur ska jag tänka? Ska jag sälja fonderna innan de har sjunkit för mycket? JAg förstår ju att det rimligaste kanske bara är att ligga kvar och inte titta på kontona, men som total nybörjare känns det lite jobbigt.
/S
Värst vad folk har mycket ångest och oro inför barnsparande. Jag/vi sparar inte en spänn och det känns hur bra som helst! Vi föräldrar har vårt eget sparande och märker vi någon gång i framtiden att vi av någon anledning skulle känna att vi skulle skjuta till med pengar till barnen så tar vi det då. Annars får barnen klara sig själva precis som vi föräldrar har gjort.
Men, för att svara på din fråga är det mest ekonomiskt rationella att lägga in allt på en gång. Har man inte nerver för det så pytsar man ut över tid.
Jag håller med @Gabriel ovan. Tycker att det råder en hysteri i Sverige om det här med barnspar. Det är nästan som att man förväntas / ställer krav på sig själv som förälder att man ska lämna över en klumpsumma pengar för att så fort som möjligt kicka ut barnet ur hemmet.
Vi sparar ingenting separat eller öronmärkt såsom “barnspar”. Vår ekonomi är familjens. OM vårt barn behöver bo hemma till 25 så får det vara så - vi kommer att (förhoppningsvis om inte det blir världskrig) skjuta till med pengar till alla de klassiska sakerna såsom körkort, kontantinsats osv vid behov. Finns liksom ingen fast tidshorisont för sånt här.
Om man nu är en sån person som är slarvig med sin ekonomi och inte kan “garantera” att man har det ekonomiskt vettigt ställt när barnen är vuxna och därmed inte kan hjälpa till ekonomist - och därmed behöver ha öronmärkta pengar - you do you. Men medelanvändaren på Rika Tillsammans verkar hålla hårt i pengar och spara bra överlag så jag förstår inte syftet med att oroa sig onödigt över barnspar.
Allt är bara mental bokföring. Jag och min fru har valt att se det som VÅRA pengar, hur de spenderas på vägen - det är livet som styr.
Kan man så är det fint att spara till barnen tycker jag.
Dock skulle jag försöka att skippa oron över vad summan blir man gör det bästa man kan som mycket annat i livet.
Sen kan jag tycka att sparhorisonten till barnen ej behöver bli till deras 18 års dag eller liknande.
Jag tycker nästan pengarna gör mer nytta när barnet kanske köper sin första bostad vilket idag för många är flera år senare.
Så säg att börsen dykt till deras 18 årsdag så är det ju ingen större fara enligt mig att hålla i pengarna ett par år extra.
Eller varför inte dela upp pengarna där en slant ör till 18 årsdagen för bilkörkort en slant för att hjälpa med bostad kanske de bor i hyresrätt flera år sen vid 30 kanske de köper en bostad dp kanske man ger dom en liten överraskning.
Hehe nej vad sjutton vet 18-åringar om kapitalförvaltning, investeringar, diversifiering…bättre ge dom nåt eller några år till att lära sig och känna på verkligheten först kanske. Så ge dig själv en horisont att de är 20-25 år så har du genast köpt dig några år till det kommer hinna gå upp o ner en del på så lång tid så dölj kontot om möjligt o kolla årligen tex.
Säljer du nu, gör du det klassiska felet. Pengarna står på ett konto med låg ränta i åratal. Sedan går man på börsen med rubbet. Börsen får en rekyl på några procent. Du blir livrädd och säljer fonderna. Sedan går börsen som tåget… På 12 år är detta inga problem. Sitt still i båten.
I den värld vi lever i nu finns mycket att fundera över. Mobbing, gängkriminalitet, narkotika, mm. Att oroa sig för barnens sparande ligger väldigt långt ner på listan…
Det låter som en bra placering, låt det ligga i 12 år.
Statistiskt sett är omedelbar klumpsumma det bästa och nu går det ändå inte att göra något åt det.
Överväg att spara i eget namn istället för barnens för att kunna hålla kontroll över kapitalet och vid vilken tidpunkt barnen ska få dem (annars blir det automatiskt direkt vid 18).
Annars tycker jag att det är mycket viktigare att ungdomar lär sig om privatekonomi, ränta på ränta, krediter m.m. än att få en säck med pengar som de inte kan hantera.
Istället kan de få bo hemma ett (kort) tag och tjäna ihop egna pengar till t.ex. kontantinsats eller vad de nu ska ha det till.
En annan tanke kan vara att slå ihop barnens sparande med ditt eget. Hjälp dom genom livet, absolut, men vad är poängen med att spara separat till dom? Man är generös och hjälper dom oavsett.