Barnens fonder?

Har idag två sparande till barnen. Ett via Avanza där de själva är delaktiga och kan köpa/sälja och månadsspara med hjälp av oss.

Det andra är ett mer klassiskt barn sparande i indexfonder via isk som vi sköter.
Idag har de följande upplägg i det sparandet.

Amf räntefond lång 6%
Öhman marknad global 80 %
Öhman marknad Sverige 14%

Fundera på att byta ut dessa mot

LF global index 70%
Swedbank robur acces Sverige 20%
LF tillväxtmarknad index 10%

Nuvarande upplägg har gått bra men tänker att det tilltänkta nya är lite billigare och ännu bredare samt kanske något ”aggressivare” då det inte innehåller någon räntefond

Barnen är 13/15 år och får tillgång till pengarna om 7/5 år. Förhoppningsvis fortsätter de spara själva när de tar över ansvaret så inbillar mig att spar horisonten ten är längre än de 7/5 åren

Tankar kring detta? Onödigt petande, låt vara. Eller bra att se över sparandet med jämna mellanrum? Finns andra bättre upplägg?

Tycker det ser vettigt ut! :+1: Avgifterna borde bli något lägre vilket är bra.

En fråga dock, finns Plus allabolag sverige med i utbudet du kan välja på? I så fall hade jag tagit den istället för Swedbank access sverige. Plus är den bredaste sverigefonden som finns.

Personligen hade jag även kollat om Dnb global indeks finns med, då den också är mycket bredare än Lf global.

PLUS alla bolag finns tyvärr inte med i utbudet. Om DNB är ännu bredare än LF så låter ju det klokt, ffa just nu med diskussionen kring exponering mot USA osv!

1 gillning

Okej!

Kan vara värt att kolla om SEB sverige index finns med annars också. Lika bra som plus-fonden. Annars är det inget fel med Swedback access Sverige :+1:

DNB är bredare med fler innehav, men täcker inte fler marknader geografiskt. Fortfarande stor andel Usa, som LF, men det är ju helt enkelt så marknaden ser ut nu. Bara att köpa och vara långsiktig :slight_smile: