Säger bara det, stort TACK Jan & company
.
Vilket arbete det måste ligga bakom detta inlägg och wow, detta inlägg ger mig verkligen ALL information jag behöver.
TACK ![]()
Säger bara det, stort TACK Jan & company
.
Vilket arbete det måste ligga bakom detta inlägg och wow, detta inlägg ger mig verkligen ALL information jag behöver.
TACK ![]()
Angående SPYI så tror jag indexet den följer består av ca 8000 bolag, men etf:en har ca hälften. Bra nog dock så länge den lyckas följa sitt index.
Har vi någon global indexfond som motsvarar Nordnets Globalindex 125 som kan handlas på Avanza?
Carnegie Global Plus verkar ju vara en aktiv globalfond med tveksam blandning av innehav.
Nej, den är en ”vanlig” indexfond, passivt förvaltad. På Avanza har du hus Avanza auto 6 som alternativ.
Tack för förklaringen. Räntor verkar komplicerade ![]()
Frågan om Dimensional World Equity då. Varför ströks den som rekommendation för storbanken Handelsbanken?
Tack för förklaringen.
Så är det. Ett eko från @janbolmeson ![]()
Så normalspararen ska undvika +/-10% volatilitet för obligationer men kunna hantera +/-50% volatilitet för aktier ![]()
Är det inte lite bättre att normalspararen får lära sig vad en typiskt svensk mellanmjölks obligationsfond gör? Precis som för aktier
Jag tänker att RT ju är lite av folkbildande ![]()
![]()
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vad tänker ni om fonden Xtra Gold 2026?
@janbolmeson du får gärna länka rätt ISIN-kod på förslagen Nordea räntefond, eller uppdatera fondavgiften till 0.26%.
Notera att även Plus Allabolag Sverige finns hos Handelsbanken.
Hur kommer du fram till att det är ett bättre val?
Har egentligen inte en så stark åsikt, så är öppen för att ändra men jag tänkte:
Sedan är jag personligen inte emot fonden då den är grym och det ryktas om att den ska komma även till Avanza och andra tjänster när som helst. De har lämnat in ansökan och finns på Xetra, men ännu inte på Avanza (har mejlat med deras kundtjänst om det).
Avgiften är mig veterligen 0,20% på Nordnet för både DNB Global Indeks och Plus Allabolag Sverige.
Den viktade avgiften på Handelsbanken verkar inte heller riktigt stämma.
Avanza Emerging markets har en avgift på 0,34% när jag är inloggad på Avanza. Står en lägre avgift i inlägget.
Såg att du @janbolmeson skrev något som jag tolkar som att du i något sparande använder en räntefond?
Kan vara jag som missat men finns det någonstans ni skriver och går igenom (gammalt inlägg eller liknande) om att om sparandet t.ex. är på 30-års sikt så kan man använda sig av indexfond med hävstång, t.ex. Avanza auto 6? Men inte om det bara är på 10-års sikt.
Förutom ”Bästa fonderna 2026 per bank eller nätmäklare” vore det bra med en kategori för ”Bästa fonderna 2026 per pensionsbolag”.
T.ex hos SEB kan man varken välja föreslagna fonder från Länsförsäkringar, Swedbank eller AMF inom urvalet för ”Pension och försäkring”.
Okej, tack för svar!
Fick ingen respons när jag postade det i “förinlägget” till bästa fonderna 2026, så postar det även här.
Kom över denna “artikel” där Frida Bratt på Nordnet hade svarat i en ekonomichatt.
Stämmer det som Småspararguiden skriver kring USA exponeringen? Att 75% i själva verket egentligen inte kan ses som 75% mot USA.
Och deras förklaring om överviktning mot t.ex. Europa?
De amerikanska jättarna säljer världen runt. Vart man är noterad har mindre betydelse. Stora Enso är noterade i Stockholm men har stor verksamhet i Nordamerika, som exempel.