Bästa index utan ESG?

Hej har ni någon bra fond eller alternativ till global index som är utan ESG filter?

DNB Global Index brukar lyftas fram även om den har lite lite ESG. Även Nordea Global Passiv. Svensk del gissar jag att PLUS alla bolag är vad du söker.

Okej tack för dina tips!

Om man inte har något emot börshandlade fonder så verkar denna billig och bra: Amundi Prime All Country World UCITS ETF | Fond utan ESG och 0.07% i avgift
Håller själv på och flyttar över mitt innehav från Avanza Global till den.

Det finns tyvärr inte någon global indexfond som är helt utan ESG.

Här har du exempel på hur mycket ESG de har.
DNB Global Indeks S har hållbarhetsvärde 20,13. Länsförsäkringar Global Index hållbarhetsvärde 19,08. Swedbank Robur Access Global A hållbarhetsvärde 18,71. Hållbarhetsvärdet är en siffra mellan 0-100 som tas fram av Morningstar, där ett lägre värde betyder mer hållbar.

DNB Global Indeks S har i alla fall minst ESG.

1 gillning

Tyvärr finns det inget bra fondbolag som erbjuder en bred fond, utan ESG och som inkluderar EM,FM, Småbolag m.m. Nedan länkar jag en ETF, som inkluderar dessa. Det här är det närmaste du kommer riktig marknadsvikt, vad jag vet:

Tyvärr, så tillkommer det kostnader som jag inte är bergsäker på hur det fungerar: växlingsavgift, courtage, spread och sen förvaltningsavgift.

@havsekorre @Anonym @Thompa.th tack för era tips ska kolla upp alla!